27 maj 2011

Gårdagens frestelser

Jag höll ju på med det ändlösa projektet att städa undan på pysslebordet i går. Och frestades som vanligt att göra nåt av saker som jag hittade där. Här är gårdagens frestelser.
Den här kopparfärgade masken är en brosch som jag hittade nånstans nångång (på Myrorna kanske). Den är ju ganska häftig i sig, men jag tyckte den behövde lite piffning nu när jag återfann den. Jag satte mirakelpärlor tillsammans med några små seed beads på öglepinnar och en guldfärgad metalldroppe nertill. Sen blev det ett par bitar av ljus kopparfärgad kedja också med en droppe nertill. Och så tog jag en guldfärgad kedja som jag fäste i vardera örat så det blev två korta bitar och en lång hel kedja i mitten. Jag drog ut kedjan genom munnen på masken och hängde dit en pärla som jag satt på en knoppinne. I de korta ändarna satte jag "spjutspetsar" av glas - en grön (fast den ser turkos ut på bilden) och en gul. Nu blev den där masken riktigt piffig tycker jag.

En halsrem gjord av tjockare vaxad bomullstråd och en liten hög mixade pärlor blev nästa frestelse. Remmen var redan klar, förutom ett lås, och ropade på att få ett hänge. Jag hällde ut en del av innehållet i en påse med diverse blandade pärlor och så hittade jag en bit smyckewire som låg och skräpade. Av detta blev det då ett crazyhänge genom att jag trädde på pärlor och knöt ihop lite hipp som happ. För att få ett fäste knöt jag också fast en splitring. Hänget är ju tredimensionellt och ser lite olika ut från olika håll.

Några andra pärlor som låg och såg frestande ut var det här glashjärtat och en stor glittrig blålila akrylpärla. Hjärtat kombinerade jag med rosett av tibetsilver och en mörklila sammetspärla. Akrylpärlan satte jag på en pinne med stor knopp och så använde jag pärlhattar (phts100). En kongopärla med små pärlhattar sattes på en öglepinne. Två olika hängefästen - det trekantiga finns här. Hänget med hjärtat satte jag på ett rosametallic läderhalsband.
Ett par örhängen av blomformade akrylpärlor (kommer strax). De här pärlorna finns i åtta andra färger, men jag hade bara två av just denna färg så därför hade jag plockat ut dem just med tanken att det skulle bli ett par örhängen. Dessa kompletterade jag då med vad som fanns tillhands på bordet och det blev ett par små metallhjärtan, små silverkulor och en vita 4mm glaspärlor. Och så använde kag pinnar med en liten knopp. Örkrokarna är i sterling silver, ganska små som passar för barn (3 kr/par).

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...