Korta av jeans och behåll originalfållen!

Jeans är ju basplagget för många - praktiska, bekväma, tidlösa och passar till det mesta. Och har man tur hittar man ett par som sitter som smäcken - helt perfekta, förutom längden ... hmmm. För råkar man inte ha idealmåtten = lång och smal, så får man allt som oftast finna sig i att fålla upp byxbenen.
(före omfållning - trist fåll)

 Jag hittade för nåt år sedan ett par jeans på Kupan. Dom satt perfekt och dom var redan uppfållade till lagom längd (nån annan under ideallängd hade haft dom). Jag köpte dom ju och har haft dom som dom var. Men det har stört mej lite att dom sett ut så här nertill - för en av dom snygga detaljerna på jeans är ju den där typiska jeansfållen, som alltså inte fanns där. Jo, den fanns där, men på insidan ...

Dax att åtgärda!
Fållen var ju alltså inte bortklippt utan bara uppvikt och fastsydd. Så nu sprättade jag upp den sömmen för att göra om förkortningen med bibehållande av originalfållen längst ner. Här syns tydligt var dom varit vikta, och eftersom dom ska kortas till den längden så kommer det viket att försvinna in i den nya fållen.
Jag behövde inte mäta eftersom jag hade den där vikningen, men ska du fålla upp ett par nya jeans så mäta ut hur mycket dom ska kortas (i mitt fall ca 6 cm). Vik upp fållen (räta mot räta) och mäta från originalfållens överkant och gör en vikning med halva förkortningsmåttet (alltså 3 cm i mitt fall).
 Nåla och sy en söm alldeles intill originalfållens kant.
 Använd helst en blixtlåspressarfot, så du kan komma tätt intill fållkanten.
 Pressa sedan den vikta delen uppåt från sömmen. Är uppviket mindre än  själva fållen är det nu klart. Om uppviket, som här, är bredare, så finns det ju risk att detta uppvik blir ett nervik och kommer fram nedanför fållen. Då kan man antingen klippa av till en smal sömsmån och bara sicksacka, eller ...
 ... så syr man fast uppviket, eller limmar eller lägger in ett påpressbart fållband. Jag sydde uppviket och det kan anas på den här bilden - man får förstås välja en tråd som är så nära jeansfärgen som möjligt. Här ser man också var den nya fållsömmen går strax ovanför den gula jeanssömmen. Eftersom den är sydd precis där det brukar vara en mörkare rand (för att originalfållen är vikt där på baksidan) så kommer ingen att se att byxorna faktiskt är uppvikta och att det är en söm där.
(efter omfållning - riktiga jeansfållar!)

Nu ser jeansen ut som om dom passade perfekt även på längden, redan när du köpte dom!

Detta fållningsknep funkar ju bäst för raka byxben, då kan man fålla upp även om det är rätt många centimetrar som ska kortas. Utsvängda eller avsmalnade byxben få ju olika omkrets på olika höjd, så då får det inte bli mer än max 2-3 cm som ska kortas, i annat fall måste man justera vidden också och det blir ju lite mer knepigt. Ska man korta bara en ynka centimeter är det här perfekt för alla jeans.

Read Comments

3 kommentarer:

Lillstrumpan sa...

Tack för tipset! Jag prövade just och det blev hur bra som helst :)

Anonym sa...

Jättebra tips, så här snabbt har jag aldrig förut fållat upp jeans, och snyggt blev det.

Cina sa...

Vilket bra tips! Tack för det. Resultatet blev toppen! :)