Pärlhattar

Nu tänkte jag äntligen åstadkomma en sammanfattning av vilka pärlhattar jag har. Jag uppdaterar det här inlägget när jag får nya, så med sökordet "pärlhattar" kan du hitta tillbaks hit vid behov. Nu har jag också börjat förse en del varor med ett kodord/namn, så det blir lättare för dig som beställer online.

 Jag börjar med några silverfärgade tibetsilverhattar. Phts står förstås för just pärlhatt tibetsilver. Siffrorna är i det här fallet måtten - 75 betyder 7,5mm i diameter.
Phts65 kostar 50 öre/st, liksom phts75. Phts90 kostar 75 öre/st (10 st/5 kr) och phts100 kostar 1 kr/st (10 st/7,50).
 Phts65 ser ut så här från sidan uppträtt med 6mm pärlor.
Silverpläterade pärlhattar 11mm i diameter, 3,5mm höga. 1 kr/st.
Phg är - just det - pärlhattar guldfärgade! Phg100 är av ett tunnare material än de två andra som är guldfärgat tibetsilver. Phg90 är samma modell som phts90. Båda modellerna kostar 50 öre/st.
De stora längst ner (phg130) är ca 13mm i diameter och kostar 1,50/st.
Dem använde jag till ett armband på ett lite annat sätt. 

Phglb10 - Guldfärgade av tibetsilver, 10mm i diameter. 50 öre styck. Jag använde dessa till ett armband med gröna "hälar".
Så här ser phg100 ut på kopparpärlorna. Jag använde den här pärlhatten som "hår" på ett änglahänge med lite större huvud.
 Större pärlhattar i tibetsilver. Kjolen överst är riktigt snygg! De är 10mm höga och diametern nertill är 12mm. Lite lyxigare och dyrare - 3,50/st. Användes till örhängena nedan. Konerna under dem är 11x8mm stora och kostar 2 kr styck. Användes också till bl.a. ett par örhängen.
Längst ner på bilden ett par skålformade pärlhattar, 6mm höga och 11mm i diameter. Eftersom de har ett väldigt stort hål kan man inte bara sätta dom på en vanlig hattpinne om man ska göra ett hänge. Men pinnarna med stor knopp funkar som du kan se på bilden. Och dessa pärlhattar passar ju bra om man vill kunna sätta pärlhattar på en tjockare rem t.ex 2mm bomullstråd. De kostar 2 kr/st.

Jättesnygga pärlhattar som klockblommor. Av tibetsilver 8x10mm stora och de kostar 2 kr/st.
Jag använde dessa till en klase röda hängen.
En annorlunda pärlhatt som påminner om en cape.  Den är 12mm hög och med flexibel bredd. Pris 1,50/st. Passar perfekt till droppformade pärlor, som på dessa örhängen.

 Filigreepärlhattar (f:et i varunamnet) är ju tunnare än tibetsilver och med mer finskuret hålmönster. De här är alltså 6mm i diameter och ganska platta.
 Stora filigreepärlhattar i forma av tre flikar med löv. Att ange någon exakt storlek är svårt, eftersom de är flexibla och kan böjas kring en pärla. Men på den här bilden har jag satt dem på pärlor som är 12mm stora, så då får du en ungefärlig uppfttning. De passar bra till större pärlor, men minde pärlor försvinner ju mer i omfamningen.
 S för silver och g för guld. De kostar 1 kr/st.
En filigranpärlhatt med djup. Phsf100 är 10mm i diameter och ca 5mm djup. Kostar 50 öre/st.
Armband med phsf100.
Filigreekoner i två färger - silverfärgad och gråsvart. De är 16x10mm och kostar 1 kr/st. Dessa kan även används så här:
Läs mer om det här.
Små filigreepärlhattar som ser ut som prinsesskronor. De är ca 5mm höga, 6mm i diameter nedtill och kostar 50 öre per styck. Ett par örhängesidéer där de ingår hittar du här.
 Koniska pärlhattar - filigreestrutar. De är 22mm höga och kostar 1,50/st. Finns också silverfärgade.


Och så några små (6mm) enkla pärlhattar i kopparfärg och silver. 25 öre/st, 50 st/5 kr. 

Read Comments

0 kommentarer: