29 jan. 2012

Korsstygnsprogram

Medan jag satt här gipsad i sex veckor önskade jag att jag haft ett broderi att fördriva tiden med som omväxling, men tyvärr hade jag allt broderigarn nere i butiken. Vad jag skulle ha broderat vet jag inte, men vad som helst - jag hade ju gott om tid och kunde ha satsat på något tidsödande som jag annars inte har tålamod till. Visst kunde jag ha bett någon hämta upp garnet, men jag skulle ju behövt något att brodera på också, och det visste jag alltså inte vad det skulle vara.
Det är ju inte så ofta jag broderar, det har bara blivit ett par saker av filt (kudde och nålbok) senaste året. Ett pärlbroderi (kameraväska) blev det för 1½ år sedan, så det är verkligen inte mycket. Jag är mer intresserad av fritt broderande än av korsstygn (fast på broderisymaskinen är det enklast med korsstygn), men det kan vara kul att designa korsstygn. För att göra detta letade jag på nätet efter program för detta ändamål, gratisprogram helst. Jag hittade ett som heter Ryijy Stitch Designer. Det är ett finskt program upptäckte jag när jag installerat det - men det går att ställa om så det pratar engelska, så det är det första man får göra om man nu inte är hemma på finska språket (jag känner igen finska men begriper inte ett ord).

Efter att ha utforskat programmets finesser gjorde jag ett litet mönster från en bild jag tidigare gjort i Xara.
 Så här ser det färdiga mönstret ut med bara färger.
Så här ser det ut med både färger och symboler (klicka på bilden så syns det) för varje färg, som det brukar vara. Ser du förresten missen uppe i vänstra hörnet? - där är ett lila stygn som förstås inte ska vara där ...
 ... Det var på den här bilden jag upptäckte det. Den här bilden är en skärmdump som visar hur det såg ut medan jag höll på och fixade med broderiet. Det behövdes en del fixande innan det var klart fastän bilden verkade så enkel.Jag trodde också att det skulle gå att rita ett motiv direkt i programmet men det gick inte, så man måste lägga in en bild med åtminstone två färger för att det ska gå att rita något (då kan man lägga till en ny färg och sen kombinera de ursprungliga färgerna så det blir enfärgad botten).
När du har lagt in bilden kan du beskära den genom att skriva in siffror i en eller flera av rutorna under "Crop % from border" och klicka på Crop (om du ångra dig kan du klicka på Revert). Under Resize image kan du prova dig fram med storlekarna och se hur detaljerat broderi du vill ha - väljer du nån av de mindre så blir det ju mindre detaljrikt. Eller om du vet hur många stygn (pixlar) du vill ha på höjden eller bredden så kan du skriva in det i den ena av rutorna Width eller Height och klicka på Resize-knappen. När det är förbockat för Lock aspect ratio behålls proportionerna, så det räcker med att skriva in bara det ena.
Sen klickar du på fliken Colors (överst) och välj under Quick color selection t.ex Balanced som ger 32 färger eller Few colors som ger 16. Längst ner ser du hur många det blir och du kan också välja att skriva in ett antal där i rutan (på nästa flik kan du ändra, lägga till och ta bort färger). Du kan också ändra kontrast och färgmättnad med spakarna under Contrast och Saturation.
Under tredje fliken Threads kan du finjustera färgerna och och även "rita" eller "måla över". Längst upp kan man välja i vilken ordning färgerna visas (t.ex hur många stygn eller färgmättnad), men bäst är att låta det förvalda Hue vara. Då visas färgerna så de som är närmast i kulör visas efter varann, och det är bra när man vill redusera färgerna genom att slå ihop några till en.
När du klickar på en färg markeras den med en liten grå ruta till vänster. Om du har flera närliggande nyanser som du vill slå ihop klickar du på varje färg och sedan på knappen Combine (ångrar du dig klickar du på Revert). Den färg som blir kvar efter sammanslagningen är något mittemellan, men det är änkelt att ändra färgen till vilken som helst, genom att klicka på den och sedan på Change, så kommer det upp en palett att välja från. Vill du dessutom lägga till en helt ny färg klickar du på Add. Sen kommer finjusteringen av motivet.

Uppe till vänster ovanför bilden finns en meny med bl.a. Zoom. Zooma in så du kan urskilja enskilda pixlar och så kan du ändra genom att "måla över". Då klickar du på den färg du vill måla med (kolla så det inte är någon annan färg markerad för då kan det bli den istället, klicka då för att avmarkera) och så klickar du på Draw-knappen) Nu kan du klicka på enstaka stygn eller dra med musen för att måla större ytor. På samma sätt kan du rita in nya detaljer.
När du är klar med ditt korsstygnsmönster sparar du det genom att klicka på Print - då kan du skriva ut mönstret, eller så sparar du bara en bild av broderiet. Om du har en printfunktion som "skriver ut" i form av en pdf-fil så kan du spara mönstret och skriva ut senare - jag använder NovaPDF men det finns andra som t.ex CutePDF Writer som är gratis - programmet installerar sig som om det var en riktig skrivare och funkar från alla program med Skriv ut-funktion.
Så här ser Print-fönstret ut.
Här kan du längst upp till höger välja om du vill ha bara färger, eller symboler för färgerna  eller en kombination. Därunder väljer man i Color key style om man vill ha en färgkarta för tråden - den kan läggas till höger eller under mönstret. Sen får man väl plita dit för hand färgnummer om man vill. Detailed key är bara intressant om man ska göra fler broderier med exakt samma färger, för det man får om man kryssar för det är en lista på färgerna i hexadecimal kod. Show grid är däremot bra, för det gör rutnätet, men man har fyra valmöjligheter hur det ska se ut. Draw center marker kan vara bra, för då markeras mittpunkten med ett kryss. Stitch count anger hur många stygn per tum det blir på bilden - ju mindre tal desto lättare att se, men det blir fler sidor att skriva ut. Portrait (stående) eller Landscape (liggande) kan man välja efter hur broderiet är orienterat. Margins kan man strunta i och zooma är väl bara för om man vill granska broderiet lite mer innan man skriver ut, eller sparar bilden. Klicka på Print för en pdf-fil eller utskrift - du kan göra flera med olika inställningar, t.ex en med bara färg och en med bara symboler. Klicka på Save för att göra en bild.

Det här är originalpippin!

Hoppas det blev begripligt! Om nån vill veta mer om pdf-print-funktion så gör en kommentar så lägger jag in lite mer om det i svaret.

Ett betydligt bättre och mer avancerat korsstygnsprogram är PC Stitch, men det kostar ju en slant (50 dollar). Man kan testa det gratis i alla fall.

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...