Suzani-inspirerad kudde

Jag har i flera månader tänkt att göra en kudde av filt, men det har inte blivit av - tills nu. Inspirationen fick jag från Design Sponge där det visades en suzani-inspirerad kudde. Suzani är en centralasiatisk broderitradition med stora färggranna och ofta symmetriska silkesbroderier - det kan vara kuddar, mattor med mera. På kudden på Design Sponge hade broderierna ersatts av dekorationer klippta av filt som limmats fast. Även om jag inte tyckte att just den kudden var så snygg, så blev jag ändå inspirerad att göra något i den stilen. Och jag limmade inte fast delarna utan broderade faktiskt, så pass att jag sydde fast alltihop med langettstygn. Så här är min kudde - mycket snyggare om jag får säga det själv ... Den passar bra i soffan bland mina andra lila-rosa-röda kuddar.

 Jag gjorde dessutom en uddkant i samma färg som mittmotivet. Själva motiven på kudden improviserade jag och klippte ut mallar av papper som jag provade mig fram med till denna design. ,
 Förutom langettsömmen runt alla konturer, gjorde jag små rundlar (ekerhjul) på det lila motivet (det är också langettsöm egentligen), och en ring i kedjesöm på mittmotivet.
Färgerna jag använt är svartmelerad till botten, cerise till mittmotiv och uddkant, ljuslila och vitt. Till baksidan har jag använt ett vanligt bomullstyg i svart. Jag sydde kudden som ett örngott med bakstyckedelar som går omlott.
Andra suzani-kuddar att inspireras av finns bl.a. här.
Vill du veta mer om denna broderitradition kan du söka på "suzani broderi" (suzani embroidery) eller "suzani pillow" t.ex. Om du gillar att brodera ska du förstås brodera, men annars kan du göra som jag och fuska lite.
Mitt förra filtprojekt var en nålbok. Det var när jag gjorde den som jag upptäckte hur kul det var att brodera i kombination med filt.
Uppdatering 111030: Mönster till två kuddar.

Read Comments

2 kommentarer:

Eva sa...

Lila och rosa, jättesnyggt
kommer och tittar på den snart

lopplisa sa...

Så läcker!!!