Min nålbok

Nu har jag gjort mig en nålbok (en idé som jag tipsade om här). Förhoppningsvis ska jag kunna hålla reda på synålarna nu ...



Vad som behövs är ett par bitar filt till pärmens ut- och insida, ett par bitar till "boksidor" (fyra blad), några restbitar i olika färger för att dekorera framsidan (eller så kan man bara brodera något istället). Ett dekorband för bokryggen och ett band för att göra en ögla så man kan hänga upp boken. När jag designade framsidan glömde jag att det kanske skulle vara en knapp där för att kunna stänga boken, så det blev ett par knytband istället. För att sy fast blommor och blad (och pärlor) och lite annat broderi använde jag moulinégarn. Jag använde också det till att sy ihop pärmens ut- och insida med langettstygn. Jag glömde mäta boken men den är kanske 9 cm hög - tillräckligt stor för att rymma stoppnålar.
Jag kan göra några materialsatser i olika färger för dig som skulle vilja göra en sån här bok. Som jag nämnde i ett tidigare inlägg, ska man inte behöva köpa mer än man behöver, och till detta projekt där man behöver bara små bitar av filt i olika färger, så ska man ju inte behöva köpa flera stora bitar. Alltså gör jag ett paket med några större bitar till själva boken (du kan välja färg) och så lite blandade småbitar + en bit dekorband till ryggen, sidenband till upphäng, knapp eller band till stängning, lite moulinégarn och några små pärlor att dekorera med. Priset blir uppskattningsvis 25 kr.

Read Comments

2 kommentarer:

Eva sa...

Den nålboken är fin den, själv så har jag nålarna i en äggkopp.

Miris Skaparlusta sa...

Tackar! En äggkopp, det var ju en annorlunda nålförvaring :) Men det skulle nog vara lite opraktiskt om man som jag ägnar sig åt sömnad i ett flertal olika rum utspridda över tre våningar - i så fall behövs det en äggkopp i varje rum ... Hmmm, jag tror jag skulle behöva någon bärbar handarbetsförvaring för lite av varje ... Jaha, då fick jag ett nytt projekt på "the never ending" att göra-listan alltså ...