Sibirisk istid

I mellansverige har den ryska snökanonen slagit till, men här uppe har vi tillräckligt med snö redan, så vi nöjer oss med sibirisk kyla ...
Ziggy tjatade om att gå upp på övervåningen - han vill helst inte gå själv, den morsgrisen, så jag gick upp för att fylla på matskålarna och kolla termometern. Så här såg den ut kl 11.33 ...
 28,3 grader ute och 13,7 inne (det var åtminstone plusgrader inne), huuu!
Nån gång i natt såg det ut så här ...
 Så här vacker var det när solen lyste på de djupfrysta trädtopparna på andra sidan gatan ...
 Frostdekorerade björkar ...
 Ziggy och Stella har i alla fall en varm matplats i köket uppe - i nischen under arbetsbänken, där är ett element (jag stod där när jag tog fotona ut genom fönstret och det värmde skönt om benen). Mina sambosar har ju fått nöja sig med matplatsen i köket nere de senaste veckorna, men dom föredrar att äta här, så nu när jag tar mig upp så fyller jag på matskålarna och vattenskålen. Stella sätter sig alltid bakom skålen till vänster och väntar lugnt. Ziggy snurrar runt mina fötter hela tiden och stångas för att försäkra sig om att jag fattar att han vill ha mat.
Och jag har satt mig vid min "riktiga" dator - WOW vilken stor skärm jämfört med laptopen! För att hålla värmen när jag sitter här har jag en liten bärbar värmefläkt som blåser på mig. Den är verkligen effektiv, jag önskar jag hade en i köket nere också, för det är ett annat av kallhålen i det här huset. Den går ju att ta med, men det då glömmer jag väl den där nere nästa gång jag går upp, och då får jag sitta här och frysa ... Jag får nog be nån som ska till stan (Solbacken) att köpa en till åt mig ...
Syndast är det förstås om fåglarna och djuren som måste vara ute i denna kyla. Renarna vi mötte på vägen till Burträsk i söndags klarar sig nog, dom är ju flockdjur och kan väl packa ihop sig och värma varann ...

Read Comments

0 kommentarer: