Virksuget vaknar

Jag hittade den här fantastiska pläden och kände att den vill jag göra (eller ha gjort). Jo, det är ju ganska många bitar som ska virkas och fogas ihop, så det krävs ju en hel del beslutsamhet och uthållighet för att få ihop den - men ett visst mått av tålamod har jag kanske utvecklat efter mina sex veckor i gips.
Jag var förresten till sjukgymnasten idag och fick lite mer tips om hur jag ska träna, men faktum är att efter fyra dagar utan gips så kan jag faktiskt gå nästan normalt (haltar ju lite ändå) och idag har jag börjat gå en del utan kryckor. Hon mätte också mina fotleder över fotknölarna för att se hur svullet det var, och det skiljer ca tre centimeter. Just svullnaden får jag räkna med att dras med ett tag, men jag får i alla fall på mig kängorna så jag kan gå ut.

Åter till pläden: Det finns en beskrivning (på engelska) för den som verkligen tror sig ha beslutsamhet och uthållighet. Det är visst olika förkortningar i beskrivningarna beroende på om det är amerikansk eller brittisk engelska, jag borde verkligen lära  mig dom där förkortningarna (även dom svenska) så jag kan virka efter beskrivning. På Virkat och stickat finns en liten lista på de engelska virktermerna.
En hel ordlista med översättning av alla möjliga ord och uttryck som kan förekomma i stick- och virkbeskrivningar finns hos Ekebo design.

Och den här härliga mattan blir man ju glad av (påminner i färgerna om mina plastknappar)! Ger sommarkänsla mitt i vintern ...
Men vinter är det ju fortfarande - vi har ju haft några lite kallare dagar nu. Och jag har med åren blivit känslig för att det drar kallt i nacken (ett tant-symtom?), så jag har ju halsduk på mej nästan jämt, även inomhus. Och ett alternativ till en lång halsduk är den här halsvärmaren som man knäpper runt halsen.
Den är virkad så det blir som ett flätat korgmönster. Och här kan man ju få användning för roliga uddaknappar. Men jag har ju också de färgglada plastknapparna och dom läckra träknapparna som skulle passa. Det här projektet är ju lite mer överkomligt än pläden, så det kan nog bli av (ska bara virka färdigt gästtofflorna jag håller på med, för jag tänkte använda det garnet).

Många gratis vad dom kallar e-books (egentligen är det pdf-filer) finns hos favecrafts både med virkbeskrivningar och annat pyssel av olika slag.
Orkar man inte läsa och följa beskrivningarna till punkt och pricka, så kan man åtminstone få lite idéer och inspiration från bilderna. Här är direktlänkar till några av dessa pdf:er.
En massa olika virkprojekt. Virkat för småttingar (jag har inga barnbarn än, men förhoppningsvis så småningom). Ännu fler plädar, både virkade och stickade, bl. a. den här:
... och den här som ser ribbstickad ut men är virkad.

Read Comments

0 kommentarer: