27 jan. 2012

Memorywirearmband i blått och vitt

Jösses, så trött jag är ikväll! Jag vaknade alldeles för tidigt i morse och har varit trött mest hela dagen, men jag brukar piggna till vid den här tiden och nu kan jag knappt hålla ögonen öppna, så det blir nog en tidig kväll. Tim kommer i morgon och det är mycket som ska ordnas med då, sånt jag fortfarande behöver lite hjälp med, t.ex. är det svårt att dammsuga när man går med kryckor ... 
Jag hade idag tänkt göra ett inlägg om ett korstygnsprogram som jag hittat, men jag har inte orkat gå igenom finesserna och skriva en bruksanvisning, så istället blir det detta inlägg som redan låg färdigt som utkast. Jag återkommer med det där programmet om jag hinner och orkar i helgen.

Ett armband på tre varv memorywire. Ett av dom lättaste sätten att göra ett armband för man behöver inget lås. Elastisk tråd är kanske enklare men då är det svårt att använda pärlor med riktigt litet hål. Memorywiren är tillräckligt tunn för de smalaste hål, däremot kan man inte använda alltför långa pärlor för då tvingas tråden att räta ut sig (om inte pärlorna har mycket stort hål så det finns svängrum inuti) och förlorar formen.
Det som kan vara besvärligt med memorywire är att varven trasslar in sig i varann medan man trär pärlorna - så vill man ha mer än tre varv, skulle jag rekommendera att dela upp det på två-tre separata armband, då kan man ju variera sig med antalet varv också.
 Jag använde kristallrondeller, blå kubpärlor 4mm, runda vita plastpärlor och några tibetsilvermellandelar.
Pärlorna är inte trädda efter något speciellt mönster utan improviserat allt eftersom. De runda mellandelarna finns här.
Litet tibetsilverhjärta finns också i guldfärg
 Fjärilmellandelen tror jag att jag har mer av, men jag hittar dom inte här på bloggen.
Här syns öglan jag gjort i ena änden av memorywiren. Om man inte har en rundtång så kan man istället limma en liten pärla i ändarna med något hållbart lim. Att göra öglor är förstås säkrare men det är ett bokstavligen styvt jobb att böja memorywire, eftersom det är ett material som är speciellt gjort för att hålla den form det har och inte böjas.
Kubpärlorna använde jag också till ett pat av de första örhängena jag gjorde när jag började med min "lekterapi" efter att jag kommit hem med gipsad fotled.

Man kan också använda memorywire för ett varv men då måste man sätta på ett lås. Flerradigt kan också göras med separata varv som hålls ihop med ett flerradigt lås och ev. avdelare som det här med mirakelpärlor.

Andra memorywirearmband:
Etikas armband, Elins armband med ett annat treradigt magnetlåsguldspiraler och aluminiumrondeller, silverarmband, rosa glaschips, Gun-Britts armband, med färgglada minibjällror, silverrör - undantaget från avlånga pärlor eftersom dessa är böjda, snäckskalshuggtänder, två 2-radiga, ett  med lås och ett utan, Färgglad pärlmix, Linas treradiga flätade armband, inspirerat av dessa 18-radiga!

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...