20 jan. 2012

Fler ritprogram

Efter mitt förra inlägg om enkla onlineprogram för att skapa abstrakt konst, så fick jag ett tips från kreativa Susanne om ett program som dom använder på förskolan där hon jobbar - det är alltså ett program som är enkelt för barn att använda. Det heter Tuxpaint och är ett program som man laddar ner och installerar på datorn.

Tuxpaint är gratis och jag har nu letat rätt på några fler gratisprogram för konstskapande. Jag har inte själv testat alla dessa program utan överlåter till dig själv att se om de kan vara något som passar dig. Vilket man gillar bäst beror ju lite på vad man vill kunna göra och hur avancerat eller enkelt man vill ha det. Vissa gratisprogram kan vara väldigt knepiga att lära sig använda - det beror kanske på att dom är gjorda av datanördar som har en annan syn på vad som är enkelt än vi vanliga användare, och att det inte ligger något stort företag bakom. Men många är ändå väldigt bra när man lärt sig finesserna.
Här är några jag hittat.
Mypaint har jag inte testat men det verkar ha många möjligheter att både rita och måla. Kolla fler skärmdumpar här.

Pixia verkar också ha en hel del finesser, man kan tydligen både måla och redigera foton. Jag hittade inte så mycket info men här är lite - det påstås i alla fall vara enkelt att använda även för nybörjare.


Artweaver finns både som gratisprogram och en plusversion som kostar 29 euro.

Project Dogwaffle består av flera program - förutom själva Dogwaffle också PD Particles, Howler , PD Artist och Penny Paint. Jag vet att jag testade Dogwaffle och PD Particles för flera år sedan, men jag minns inte vad jag tyckte, å andra sidan har det förstås utvecklats den dess så det kanske är dags att testa igen. Man kan visst göra animerade (rörliga) bilder också med Dogwaffle.
(Det här är Penny Paint)

Artrage är ett program som kostar men man kan ladda ner demoversioner som fungerar med alla funktioner förutom vissa begränsningar när det gäller att spara  bilderna man skapar.


Artrage finns också för iPhone och iPad.

Photo Plus Starter Edition är ett gratisprogram från Serif för främst för fotoredigering, men man kan också måla. Serif har också ett ritprogram som heter Draw Plus för både vektorgrafik, målning med mera, men det kostar kring en tusenlapp.

Ett gratisprogram för vektorgrafik är Inkscape. Vektorgrafik är inte uppbyggt av punkter som t.ex gif, jpg och bmp-bilder, utan består (enkelt uttryckt) av matematiska förhållanden mellan bildens beståndsdelar punkter linjer, m.m.). Detta gör att man kan förstora och förminska bilden i det oändliga utan att kvalitén försämras.
(En sån här bild kan bestå av hundratals objekt i många lager)


Själv använder jag Xara Xtreme för vektorgrafik - det kostar pengar men är enkelt och roligt att använda.
Med mycket tid och tålamod kan man göra hur avancerade bilder som helst med det - t.o.m. så det ser ut som målningar - det här porträttet består av mer än 1200 objekt. Man kan också göra animerade bilder/flash. Jag brukar nöja mej med bilder som den här:
("Happy Horse and Crazy Cat" gjord i Xara Xtreme)

Och så förstås Twisted Brush som jag skrivit om tidigare och som finns i både gratis och Pro-version.
(Blommor gjorda med färdiga "penslar" i Twisted Brush Pro)

Ett annat program som jag tipsat om tidigare är Sumopaint. Det är ett onlineprogram som verkligen är värt att kolla in.

Ett bra alternativ ifall du vill slippa installera något på datorn.

Det får väl räcka för denna gång. Har du tips om något bra program så hör gärna av dig.

2 kommentarer:

Eva sa...

Tack för alla tips, herregud du är duktig du.
Tack än en gång / Eva

Miris Skaparlusta sa...

Hej Eva! Jag såg att du äntligen uppdaterat din blogg igen, med såna läckra små sockar dessutom!
Ja, jag har haft dator och internet sen Hedenhös dagar, så jag är ganska hemma på att harva runt i den vida webben och söka efter inspiration, information och annat kul. Jag var med på den tiden då det i stort sett bara fanns text och man fick leta sig fram via en Bulletin Board (anslagstavla med några länkar), vilket ju var rena stenåldern jämfört med idag ...

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...