28 mars 2010

Akrylfärg

Eftersom jag är känslig för skarpa lukter, så har jag aldrig gillat oljefärg. Akrylfärg är ett trevligare alternativ tycker jag eftersom den är vattenbaserad och inte kräver några miljö- och hälsofarliga lösningsmedel – förtunning och penseltvätt görs med vatten. En annan fördel (eller nackdel beroende på vad man vill åstadkomma) är att akrylfärg torkar snabbt – man behöver inte vänta flera månader på att tavlan ska torka även om man brer på tjockt med färg, någon timme på sin höjd.
I butiken har jag akrylfärg i tjugofyra kulörer.
Det är en härlig, lagom tjock halvblank färg som är lätt att blanda för ett oändligt antal nyanser. Den kan också späs ut hur tunt som helst till en nästan akvarell-liknande lasyr. Det går också bra att använda akrylfärgen till annat än tavlor – den går att måla på nästan vad som helst, även textil eftersom den är formbar och smidig också när den torkat.
Jag säljer färgen i 45 ml- och 6,6 ml-burkar. När du köper färg första gången betalar du också för burken, men sen kan du ta med burken och bara köpa färg i refill så blir det billigare (och mer miljövänligt med återanvändning).

Priser akryl akryfärg, metallicfärg och glitterfärg

45 ml inkl. burk 20 kr
45 ml refill 14 kr
6,6 ml inkl. burk 6 kr
6,6 ml refill 4 kr

Några tavlor i mixed media-teknik - akrylfärg, tapetbitar och gipsplattor med kinesiska tecken. En assemblage-tavla med pärlor och drivved.
Annat material för att måla tavlor hittar du på följande länkar:
Penslar, pannåer med ram, designcanvas - uppritade motiv att måla, fler pannåer och målardukar.
Paket med akrylfärg i tuber, några pannåer, penslar och en palett.

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...