Åskpyssel

Blixtar och dunder, magiska under ... Idag slog det till - åska och skyfall - efter flera dagars smygande runt Bolidens utkanter. Nu kanske det blir mer uthärdligt med lagoma temperaturer ett tag, kan man åtminstone hoppas. Det blixtrade och dundrade rätt bra i alla fall och för säkerhets skull stänger jag då av datorn och drar ur sladden - fast jag har ett kyrktorn knappt hundra meter härifrån uppe i backen, så det borde väl attrahera blixten mer än mitt hus, men man vet aldrig. Jag satt ju här ock knappade när ovädret började, så då fick jag alltså hitta på något annat. Och eftersom jag fått lite nytt idag så kunde jag ju inte låta bli att gå ner och knåpa lite ...

 De fina mönstrade guldringarna var ju oemotståndliga. Så jag tog en bunt och flätade ihop med en röd fuskmockarem - eller snarare två i bredd. I ändarna satte jag fästen för just platta remmar och så fick armbandet ett litet togglelås.
Det blev faktiskt riktigt snyggt om jag får säga det själv ...
 Två nya koppardetaljer - 1-3-avslut/hänge och en lyckoknut använde jag till detta halsband. Guldripplade plastpärlor i olika färger sattes på kopparöglepinnar. För att få den nedre raden en aning längre satte jag små (handgjorda av rester från pinnarna) bindringar mellan öglorna. I den övre raden har jag hakat ögla i ögla direkt. Och så satte jag dit ett par bitar kopparkedja i knutarna till ett lagom långt halsband.
Det tar ju en stund att sätta varje pärla på en pinne och göra öglor och sätta ihop det hela, men det blir ju en helt annan look än om man bara trär pärlorna på en tråd - det syns ju att det är ett lite mer ambitiöst arbete. Jag funderade lite på om jag skulle sätta något i mittenöglan också, men det känder inte så nödvändigt - det kan lätt bli överarbetat också.
Men jag gillar i alla fall snabbfixade armband på elastisk tråd, så av de fjärilsformade mellandelarna blev det ett sådant, tillsammans med några större glaspärlor och små mirakelpärlor.
Några örhängen blev det också.
 De fina bronsfåglarna kombinerade jag med de små guldfjädrarna, som jag satte på bitar av en tunn svart kedja.
 I de små guldfärgade 1-3-hängena satte jag bara en röd akrylprisma (finns i många färger).
Jag hittade ett par udda blåturkosa silverfoilpärlor som jag satte på kopparöglepinnar och så satte jag kopparhjärtat under. Jag har också kopparfärgade örkrokar.
Så det var vad jag gjorde under åskanfallet. Men jag lägger in halskedjan jag gjorde för ett par dar sedan också. Den matchar örhängena och armbandet som har samma fyrkanter - jag hade inte gjort halskedjan när jag gjorde det inlägget.
Jag använde nån (minns inte vilken) av kedjorna med lite större länkar och hängde bara på fem fyrkanter med bindöglor. Och så satte jag dit en likadan drake som i örhängena och ett klolås.

Read Comments

0 kommentarer: