18 jan. 2012

Armband med Kina-mynt

 Äntligen fick jag sakerna jag väntat på i över en månad! Och i det paketet fanns det en del pärlor - fler agater och cat´s eye och tigeröga - och lite metall, bl. a, kinesiska bronsmynt.
 Jag tyckte att tigerögapärlorna passade bra ihop med mynten, så jag gjorde ett armband med dessa (+ några svarta plastpärlor). Tigerögonen är 8mm stora (1,50/st) och mynten 24mm. Jag använde stora bronsfärgade bindringar som jag satte på mynten och med splitringar för att hänga dom på den elastiska tråden. Anledningen till att jag satt splitringar på bindringarna är att om man sätter bindringar direkt på tråden så finns det risk att dom lossnar - bindringar har ju en öppning som en tråd kan slinka igenom om det blir en liten glipa, splitringar är ju dubbla så där är det tätt.
Tigerögapärlorna har som cat´s eyepärlorna en lysande strimma som liksom rör på sig och ger pärlorna liv. Jag har sedan tidigare 6mm tigeröga och hängen av tigeröga.
 Ena sidan av myntet har fyra tecken och på den andra sidan är det två. Mynten kostar 4 kr/st.

På första bilden har jag två andra armband också - det silvriga är gjort av lite nytt också (återkommer om det). De här armbandet med bärnstensfägade kristallrondeller (har inte fått med just dessa i det inlägget än) och stora runda pärlor gjorde jag tidigare nån gång. Det är också på elastisk tråd.
De stora glaspärlorna är transparenat med vit kärna och en strimma guldglitter.

4 kommentarer:

farmor ankus sa...

Armbandet med kina pengar var fint lite annorlunda, det tycker jag om.
Hoppas att det är bra med din fot.
HA det gott
kram

Miris Skaparlusta sa...

Tack farmor ankus! Jag har velat göra något med såna där mynt, men jag fick söka länge innan jag fick tag i just dessa till ett vettigt pris - och dom var riktigt fina.
Bara en vecka kvar till avgipsning men jag gruvar mig för rehabiliteringen - det kommer att göra ont misstänker jag ...

Anonym sa...

Hej!
Fina armband:)
Var fick du tag på de kinesiska mynten/berlockerna?

Miris Skaparlusta sa...

Hej! Liksom det mesta av mina pärlor och annat smyckematerial köpte jag kinamynten på ebay.

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...