Skakande upplevelse

Nu när jag ska rehabilitera min brutna fotled och komma på benen igen, så har jag turen att äga det perfekta träningsredskapet - min skakmaskin (vibrationsplatta med finare ord). Den har stått i hallen intill badrumsdörren de senaste veckorna, dit Tim fick dra den då jag kommit hem med mitt gipspaket. I vanliga fall brukar den stå i gymrummet, men där var den för svåråtkomlig med bara ett ben och kryckor att manövrera med. Men nu har jag alltså haft den lättillgänglig så jag har kunnat passa på att bli lite omskakad varje gång jag varit på toa.

Detta är det ultimata träningsredskapet för soffpotatisar och andra träningsovilliga (det var därför jag köpte den). Och för rehabilitering av brutna ben är den perfekt, för musklerna blir ordentligt bearbetade och benstommen stärks utan att ansträngas - läs på träningsredskap.net om fördelarna med denna träning.
Bl.a. ökar muskelstyrkan, balansen förbättras och benvävnaden stärks. Ledrörligheten ökas och värk och smärta minskar, svullnaden minskar och cirkulationen ökar.   
Doktorn.com står det mer om detta och att den här typen av träning ursprungligen utvecklades för ryska kosmonauter (och amerikanska astronauter) som tillbringat längre tid i rymden och då tappat både muskel- och benmassa i tyngdlösheten. Så skakmaskinen är ett seriöst träningsredskap.
Det här är displayen på min maskin. Man kan ställa in tiden på 5 minuter, 1 minut, eller 30 sekunder - man behöver bara så korta tider för att det ska räcka. Cirka tio minuters vibrationsträning motsvarar en till två timmars vanlig styrketräning enligt Doktorn.com. 
Sen kan man välja en vibrationsfrekvens (hur många skakningar per sekund), vet inte exakt vilka frekvenser min maskin kör på men det brukar ligga mellan 20 - 50/sek. Kör man på högsta vibrerar det så snabbt att man inte kan uppfatta det, men det känns efteråt! Man kan trycka på + och - för att ändra medan man kör. Eller så väljer man auto med tre olika program där det växlar mellan olika frekvenser automatiskt.
Man kan koncentrera sig på olika muskelgrupper och kroppsdelar genom att stå i olika ställningar, sitta, ligga eller stå med händerna på plattan.
(bild från jumpusa.com)

Jag kör lite extra sista veckan innan avgipsningen - några minuter varje gång jag har vägarna förbi.

Read Comments

2 kommentarer:

Eva sa...

Heja Miri du är duktig du, önskar good vibrations/ Eva

Miris Skaparlusta sa...

Hej Eva! Ja, du kanska ska komma och shejka loss med mej! Fast vi ryms bara en i taget på shakern även om du är smal!