19 jan. 2012

Det närmar sig ...

 Bara en vecka kvar till avgipsning! Men jag som sett fram emot detta börjar nu oroa mej för att det är då det jobbiga börjar, och att det är då jag äntligen får stå på båda benen som det blir smärtsamt.

Jag har ju inte haft ont av vare sig själva skadan eller operationen, bara av att gipset klämt ibland. De senaste dagarna har jag dock känt att det huggit till i fotleden när jag kanske frestat på den lite - även om jag fortfarande inte stödjer på foten så är jag lite mindre försiktig, den ska ju snart få börja göra rätt för sig så den måste ju lära sig tåla lite ändå.
För att förbereda mej för rehabiliteringen så googlade jag för att se om jag kunde hitta något om sjukgymnastik för brutna fotleder, men det var lite dåligt om det, och det jag hittade var heller inte så uppmuntrande. Det verkar som det kan bli både jobbigare och mer långdraget än jag trott, men jag får väl låtsas som om jag inte läst detta och fortsätta tro att jag ska vara fullt gångbar inom en månad ...

Jag hittade ett dokument från sjukgymnastförbundet som inte gav så mycket om själva sjukgymnastiken, men där man kan läsa om:
Fotledens struktur och funktion
Fotleden, talo-cruralleden, består av den tibio-talara, fibulotalara och den distala tibiofibulara lederna. Fotleden är en synovialled. Talus är bredare ventralt än dorsalt vilket innebär att vid dorsalflexion kommer talus att kilas in och klämmas mellan malleolerna. Men även den laterala delen av talus är vidare än den mediala och tillsammans med den styrlist som finns på distala ytan tibia och motsvarande styrfåra som finns på talus innebär det att talo-cruralleden är extremt kongruent i hela rörelsebanan. … osv …
Öhuu...? Jamen, det visste jag ju redan ... 

Förhoppningsvis pratar inte sjukgymnaster så här med vanliga dödliga ...
Vad gäller rehabiliteringen nämndes sådana här uppmuntrande saker ...
"Smärta, svullnad och stelhet har rapporterats vanligt förekommande både ett, tre och fem år efter skadan."
För att hitta något om hur man rehabiliterar en bruten fotled fick jag söka på ett mer begripligt språk, =engelska, och hittade övningar för både rörlighet, stabilitet, muskelstyrka och balans (vilket är vad som ska tränas) på About.com. Antar att det är ungefär samma övningar som svenska sjukgymnaster kör med. Så det är väl bara att ladda upp med tålamod, envishet och eventuellt en stor burk Alvedon ...

Mitt delmål är att inom en vecka efter avgipsning kunna ta mej ner till butiken och ha öppet torsdag 2/2.

2 kommentarer:

Susanne sa...

Hoppas det går bra för dig vid avgipsningen och rehabiliteringen. Har du haft stängt i affären sen du bröt benet?
Kram Susanne

Miris Skaparlusta sa...

Ja, jag hoppas det inte behöver bli så illa som skrämselpropagandan varnar om. Och ja, jag har haft stängt sen den 14/12. För butiken ligger i källaren och jag vågar inte ens försöka ta mej nerför trappen. Sen behöver jag ta mej genom ett annat rum innan jag kommer till butiken och där är så fullt med bråte så det är bara en smal stig att komma fram på, och är man då lite vinglig kan det gå illa. Och så ska jag ta mej genom butiken, ett mindre rum (trösklar) och uppför själva butikstrappen för att låsa upp. Och helst gå ut och sätta upp flaggan också så folk ser att det är öppet. Jag vet inte ens hur jag ska ta mej ner och upp i källartrappen och få med mej kryckorna som jag ju kan behöva där nere. Men nån lösning ska det väl gå att hitta – om jag har tur och klarar mej utan kryckorna utan att få alltför ont (och utan att trilla omkull) så blir det ju enklare.

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...