19 jan. 2012

Abstrakt onlinekonst

Jag har ju tidigare berättat om programmet Twisted Brush som man kan "måla" tavlor med. Det är ju ett program som man installerar i datorn, men för lite enklare måleri finns det också en del små onlineprogram. Ett som jag skrivit om tidigare är Scribbler som är riktigt roligt.
Här är länkar till tre andra program för abstrakt konstskapande.
Med Picassohead gör du just huvuden i Picassostil. Det är ganska enkelt att använda - man väljer de olika delarna och dra dem till bildytan. Sen kan man reglera storleken på varje detalj, rotera och välja färg. Man kan också sätta dit sin signatur i Picassostil. 
Mitt första Picassohead. Fast signaturen föll bort när jag sparade. Tyvärr kan man inte ladda ner bilden, men man kan mejla en länk till den. Och så kan man ju göra en skärmdump som jag gjorde för att spara bilden i datorn.
Nästa program heter Viscosity och det är lite mer avancerat. Man kan börja med att klicka på Options för att ställa in storleken på målningen. Sen kan man välja färger (Colour) - det finns några färdiga kombinationer, men man kan enkelt ändra en eller flera av färgerna när som helst. Så är det dags för "målandet". Klicka på Brush och justera storleken på "penseln" och sen drar du med musen över färgränderna (det finns en Undo-knapp on du ångrar draget). För mer kontroll klickar du på Select - då markeras varje vinkel med små fyrkanter som man kan dra i, man kan också hålla ner Shift-tangenten och markera en bunt fyrkanter som man sen kan dra i ett svep. Det är bara att experimentera och vill du börja om från början så finns det en Reset-knapp (med dödskalle).


När du klickar på Save så ser du en sån här bild där din målning blivit inramad - coolt! Skriv en titel på målningen och ditt namn (du kan bara hitta på nåt) och klicka på save.
Med nästa abstrakta målningsverktyg mondrimat skapar du i konstnären Mondrians stil - väldigt fyrkantigt och väldigt färgbegränsat.

Först begrep jag inte alls hur det skulle gå till när jag klickat på knappen "Begin" för det blev bara helrött och när jag klickade blev det bara en annan heltäckande färg. Jag hade förstås inte läst instruktionerna, som var nog så enkla. Så här gör man: Klicka på den högra tredjedelen av färgen så kommer en lodrät delningslinje. Klicka på den nedersta tredjedelen av färgfältet så blir det en vågrät delning. Man kan dra i delningslinjerna för att omfördela ytorna. Klicka någon annanstans (övre vänstra delen) på de olika fälten för att byta färg på dom. Upprepa dessa procedurer tills du är nöjd. För att spara bilden får man i detta fall också göra en skärmdump
Och så programmet Wordle där man skapar med ord. Mycket enkelt att använda! Skriv (eller klistra in) en mening eller lösa ord i den stora rutan, klicka på GO-knappen under. Sen tar det några sekunder så kommer bilden upp med orden huller om buller. Klicka på knappen Randomize för nya varianter. Om du klickar på "Open in Window" öppnas det i ett fönster med en meny upptill där du själv kan bestämma typsnitt, färg och stil.
Här har jag skrivit in meningar - de två första är nog lätta att lista ut ... (ledtråd - första ordet börjar med stor bokstav) ...


 Till sist en lite svårare ...

4 kommentarer:

Susanne sa...

Du har verkligen mycket kunskaper om olika målar program på datorn. Tack för alla tips!Har ännu inte hunnit pröva det andra programmet som du presenterade i ditt tidigare inlägg. Men jag laddade ner ett målar program för barn på förskolan som jag jobbar på. Det var ett innehållsrikt program och mycket uppskattat av barnen som inte har så bredda datakunskaper. För en del barn var det första gången dem arbetade med musen. Så det var jättebra träning för att lära sig hantera musen. Programmet heter Tux Paint.
Kram Susanne

Miris Skaparlusta sa...

Hej Susanne! Tack för tipset om Tuxpaint! Jag blev inspirerad att hitta fler målarprogram så nu har jag gjort ett inlägg om dessa också!

Susanne sa...

Hej igen! Snyggt innlägg med länk till min blogg.
Tack! Måste fråga hur du lyckades spara din bild. Jag försökte spara på min data men det fungerade inte. Eller skulle jag kanske kopiera bilden? jag minns inte om jag försökte det. Men min tecknig sparades bara på programet.
Kram Susanne

Miris Skaparlusta sa...

Hej Susanne! Här är en snabblektion i skärmdumpning. Tryck på Print Screen-knappen (PrtSc) på tangentbordet. Öppna ett ritprogram (t.ex Paint som ingår i Windows) och tryck CTRL+V för att klistra in skärmdumpen. Använd ritprogrammets funktion för att beskära bilden så du bara får med själva motivet. (I Paint: Klicka på "Beskär", dra med musen diagonalt över bilden så motivet markeras. Klicka på "Beskär" igen så klipps överflödet bort.) Spara sen bilden som vanligt (CTRL+S). Hoppas det blev begripligt och lycka till!

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...