Digital målning

I min laptop, som jag nu använder när jag sitter här i soffan, har jag bara gratisversionen av Twisted Brush (klicka på download och ladda ner Free Edition-versionen). Det är ett program som man kan rita och måla med och jag har berättat om det tidigare.
I pro-versionen finns det oändliga möjligheter med olika penslar/pennor/kritor både färdiga och att göra egna. I gratisversionen är det betydligt mer begränsat, men det går att måla med olja, akvarell, tusch och ett par andra tekniker och det räcker ju för lite skissande.
Jag hade tänkt kludda på riktigt papper med tuschpenna och göra nån zentagle, men jag var inte 100% inspirerad så istället kluddade jag med Twisted Brush - då går ju varker papper eller tuschpennor till spillo, så man kan släppa loss helt hämningslöst.
I alla fall valde jag att rita med tusch även digitalt, men med flera olika färger. Det blev ett mellanting mellan en zentagnle och en målning. Eftersom det inte är lätt med detaljerat finlir när man  ska rita med fingret på en styrplatta så fick det ju bli så där slarvigt skissartat. Jag hade ingen aning om vad det skulle bli när jag började, men kanske var jag undermedvetet inspirerad av böckerna om Inka-folket som jag har i bokhyllan inom synhåll från där jag sitter, för något Inka-aktigt blev det.
Sen ska man ju rama in sin målning - då blir faktiskt vilken skiss som helst som ett riktigt konstverk! Jag hittade till Tuxpi, där man kan ladda upp sina bilder och rama in dom (och göra en del annat också).

Read Comments

2 kommentarer:

Susanne sa...

Oj! tack för tipset hade ingen aning om den sidan. Skall genast ladda ner den.
Kram Susanne

Miris Skaparlusta sa...

Hej Susanne! Ja, det här programmet passar väl för dej som gillar att måla - det är suveränt att kunna testa ett motiv innan man sätter igång med den riktiga målningen.