Sweet Home 3D - planritning

Igår installerade jag ett program som heter Sweet Home 3D. Det följde med på cd:n i senaste numret av PC Tidningen (nr 2/2012), men det finns också att ladda ner från programmets hemsida
Jag trodde nog att jag skulle fastna i det, och det gjorde jag - några timmar blev det! En del 3D-program är ju frustrerande svåra att begripa sig på, men det här är så lätt (dessutom på svenska) så det är bara att sätta igång och rita väggar och bygga rum efter rum. Sen sätter man in dörrar och fönster, färg på väggar och golv och så möbler och inredning. Tyvärr är det lite begränsat utbud av möbler och inredning som följer med men man kan i alla fall ändra på färgerna och måtten - t.ex kan ett runt bord göras ovalt med lite andra mått. Och det finns att ladda ner mer, så jag ska börja söka efter bl. a. lite mer köksinredning.
Här är i alla fall några bilder från min första planritning. De här lite mer detaljerade bilderna får man genom att välja att göra "foto" av 3D-vyn. Själva ritandet gör man på planritningen som jag visar sist. Klicka på bilderna för att se dem i lite större format.
En sak till som jag tänker skaffa är lite tapeter och fler golvmaterial, nu har jag bara "målat" väggarna. På den här första bilden ser man köket uppe till höger. Entredörren skymtar vid vinkeln till utbyggnaden nertill. I utbyggnaden finns en klädkammare och innanför den gästtoan, och sen är det ett förråd som man kommmer in i utifrån verandan. I mitten upptill är vardagsrummet med bl. a två röda soffor gramför öppna spisen (bakom den en trappa upp till (kommande) övervåning. Mot ytterväggen längst upp står ett akvarium (får väl sätta ett par fåtöljer framför det också så man kan sitta och titta på fiskarna).I mitten nertill ett gästrum (nästan färdiginrett t.o.m. gardiner) och ett annat ännu tomt rum. Till vänster det mycket (alltför) stora sovrummet med en klädkammare i nedre hörnet. Tvättstugan ligger mellan vardagsrummet och stora sovrummet. I vinkeln mellan gästrummet och sovrummet ligger badrummet (inte färdigt) med ett avskilt bås för toa och ett tvättställ. Två tvättställ står mot den turkosa väggen och till höger ett badkar och en kort vägg (ska sätta in glaskuber som vägg när jag hittat det) som skapar en duschhörna.

Här är huset från andra hållet. Man ser entredörren (turkosblå) upptill. Köket har ett skafferi i ena hörnet, men jag funderar på att flytta det till det andra hörnet. Det saknas ju fortfarande mycket köksinredning så där har jag en del att göra. I vardagsrummet är det en avbalkning till höger med tv-hörna (får skaffa dit en platt-tv, nu är det bara en liten tjock-tv) i det inre hörnet och läshörna mot fönsterväggen - två fåtöljer och bokyllor till höger.
Här är gästrummet med en dubbelsäng och en våningssäng i vinkel. Två garderober till höger och ett vinkelskrivbord i vänstra hörnet (behöver en kontorstol dit). Vid fönsterväggen två fåtöljer och ett litet bord.
Här ser man bl. a. badkaret och duschhörnan till höger och tvättstugan till vänster (det är en växt som står i tvättstugans hörn).
Här är själva planritningen (verandan är lite beskuren). Möblerna representeras av bilder. Man kan ha 3D-skissen framme under planritningen så ser man bättre hur möbler och inredning hamnar medan man flyttar omkring dom.
Nu får jag fundera på om jag ska bygga om lite - sovrummet är ju egentligen alldeles för stort (fast jag ska ju ha dit lite mer möbler). Sen ska jag lista ut hur man gör en övervåning eftersom jag ju har en trappa ... Och som sagt skaffa mer inredningsdetaljer.

Read Comments

4 kommentarer:

Ellinor sa...

Jag måste bara fråga dig. Fastnade också i detta program och lyckades ändra färg på golvet i ett rum, men nu hittar jag inte tillbaka till hur jag gjorde det. Hur gör man? Tack på förhand!

Miris Skaparlusta sa...

Hej Ellinor! Dubbelklicka på golvet så kommer den där rutan upp för att ändra färg eller lägga in en textur. Visst är det kul! Jag håller på lite då och då och gör nya hus, fast inget blir riktigt färdigt ... Jag har förresten kommit på hur man gör fler våningar - CTRL+SHIFT+N

Per Stymne sa...

Programmet är en nyupptäckt för mig, och det verkar bra. Fast hur gör man för att hänga upp saker på väggarna?

Miris Skaparlusta sa...

Hej Per!
Dra först in saken du vill hänga upp, på planritningen. Dubbelklicka sen på objektet så kommer det upp en ruta där man kan ändra olika parametrar som storlek och färg t.ex. Där finns också en parameter som heter Upplyftning (cm) - där anger du hur högt upp från golvet det ska vara. Klicka ok så är det klart.