Nya akrylrispärlor som hängen på halskedja

Eftersom jag uppenbarligen inte kan sova i natt heller så kan jag lika gärna sitta här och göra ett inlägg. Jag har hamnat i en riktigt illavarslande sömnlöshetsperiod sen förra lördan - vissa nätter sover jag inte alls, eller så blir det i bästa fall nån gång efter fyra på morron som jag äntligen lyckas somna. Får jag då sova till 11 så är det okej, men oftast känner jag mej som en zombie på afton. Och hur trött jag än är så kan jag varken somna på dan för en liten tupplur, eller på kvällen när jag är som en darrande geleklump som knappt orkar andas. När jag lägger mej börjar hjärnan snart speeda upp sig (den saknar avstängningsknapp och passar på att utnyttja de energiresurser som blir över när kroppen varvar ner, till att köra lite extra) och till slut är det lika bra att stiga upp och försöka göra något. Vad ska jag göra - ge upp försöken att ha en normal dygnsrytm och ställa in mej på att vara nattvarelse? Tips emottages från andra med samma problem.
 Jag fick tio minuter att fördriva i väntan på att låsa butiken idag och då passade jag på att göra klart det här halsbandet. Kedjan hade jag redan påbörjat och dom nya avlånga akrylrispärlorna kunde jag inte låta bli att göra något av - dom är så härliga både att se och ta på - och dom passar bra som hängen. Så det blev en kedja med pärlhängen
 En stor lampwork glasdroppe som låg på bordet (jag har städat bort det mesta smyckematerialet från pysselbordet, men lite finns kvar) fick bli centerpiece på kedjan. Så jag satte den på en pinne med två olika pärlhattar. Sen satte jag akrylrisen också på pinnar och gjorde prydliga öglor upptill så dom kunde hängas direkt på ringarna i kedjan.
Hängene är satta på varannan länk i kedjan.
Kedjan är uppbyggd av 12mm stora bindringar som är lätta att öppna och samtidigt formstabila. (25 st/12 kr).
 De här pärlorna är alltså av akryl. De är 19x5,5mm stora, blåturkos iriserande färg (pärlemorskimmer) och de kostar bara 1 kr/st.
 Enkelt och snabbt hopsatt. Alternativ - byt bort lampworkpärlan och ha bara akrylris, sätt eventuellt i varje ring för en tyngre look. Eller mixa med en annan pärla eller berlock i varannan ring.
Eftersom det är rejält stora länkar i kedjan så satte jag ett rejält stort lås i ena änden.

Uppdatering 120211: Nu har jag också dessa pärlor i fyra andra färger - vit, ljusrosa, orange och lila. Kolla här där jag använt dom ljusrosa till både örhänge, armband och halsbandshänge. Ett par örhängen med de vita. Och örhängen av alla fyra färger.
Uppdatering 120221: Två halsbandshängen - ett med dessa turkosa och ett med de lila pärlorna.
Andra halsband med hängen av långsmala pärlor:
Med glasdroppar, treradigt med mirakeldroppar, hänge med svartvita pärlor, hänge med mirakeldroppar, prismahängen, rektangulära akrylhängen, trumpärlor och glasstavar.

Read Comments

1 kommentarer:

farmor ankus sa...

Vilka läckra pärlor du har, har tänkt mig en liten beställning, men jag vet inte om det kommer innan jul, har inte så mycket tid till att sitta med pärlor nu.
HA det gott
kram