Pärlor på stavar = pärlberlocker

Det är ju ganska enkelt att göra berlocker av pärlor genom att sätta pärlorna på stavar.
Gör en ögla på staven strax ovanför pärlan, och bind fast i kedjan med bindringar. Pärlorna jag använde finns här, men kedjan har jag inte hunnit med än - jag har några nya.
Frans av stavpärlor på stavar. Ska man göra så här många tar det förstås lite längre tid, men tekniken är densamma. Jag är lite osäker på vilken kedja jag använde här, men det kan ha varit den översta här. Den ljusblå remmen finns i alla fall här, (alternativ silkesnöre) och så är det remfästen och två klolås. Klolåsen sitter monterade på remmen så man kan koppla bort hela kedjan och sätta på något annat om man vill.
(Ett halsband i liknade stil men med stora akrylhängen hittar du här.)
Det här är lite knepigare att sätta ihop. Men så här gör man: Sätt en pärla på en pinne och gör en ögla (i detta fallet den gröna nederst). Ta sen en ny pärla på en ny pinne (orange) och trä den pinnen genom öglan på den första. Gör sedan öglan på den senaste pinnen. Fortsätt så - pärla på pinne - pinne genom tidigare ögla - gör ögla. Med massor av tålamod kan man göra både armband och halsband i den tekniken. Jag nöjde mig med ett par örhängen. Såna här örkrokar kostar 5 kr/par. Jag har en annan variant på ingående förhoppningsvis till veckan.
Stavpärlorna jag använt är av glas, ca 10-12mm långa, lite varierande i tjocklek. Jag säljer mixade färger för 50 öre/gram (motsvarar ca 25 öre/st gissar jag, jag kan kolla när jag kommer ihåg).

Read Comments

0 kommentarer: