22 nov. 2011

Handgjorda pärlor med inbyggda pärlhattar

 Jag pysslade lite idag och gjorde några pärlor av cernitlera. Jag hade sett nån pärla i den här stilen med inbyggda pärlhattar och då tänkte jag att det skulle man väl kunna göra själv. Så jag knådade några kulor i ett par olika färger och började testa med pärlhattar och annan rekvisita. Så här blev det ...

 På den här satte jag pärlhatt phts100 och på sidorna styckte jag fast några små tvinnade ringar och mitt i ringarna minisilverpärlor.
 Här är det den stora guldfärgade pärlhatten phg130 och en bit kedja. För att kedjan ska sitta fast utan att behöva limmas, så mätte jag hur lång den skulle vara och satte ihop den till en ring. Så rullande jag kulan lite mer avlång så den blev tilräckligt smal för att trä på kedjan. Sen är det bara att runda till den igen.
 Här är det pärlhatt Phglb10 och små guldkulor. Om man är pedant kan man ju försöka få ett regelbundet mönster, men när man tryckt fast dekoren får man ju rulla pärlan för att få den någorlunda rund igen och allting kanske inte hamnar riktigt där man tänkt sig innan det är klart. Men det är väl det som är grejen med att det är handgjort - det ska inte vara perfekt utan ha lite personlighet


 Samma pärlhatt som på den första och så de små tunna phs60B med avklippta knoppinnar genom hålet. Och så gjorde jag mågra gropar med hjälp av en knoppinne.
 Den här gjorde jag först och den är likadan som den ovanför fast utan knoppar och gropar, den enklaste varianten.
Samma pärlhatt som den med de små guldkulorna. På den här tryckte jag fast guldfärgade daisies (gd55) och gjorde också lite gropmönster.
Sen måste man ju komma ihåg att göra hål genom pärlorna innan man "gräddar" dom - ju större hål pärlhattarna har desto större hål kan ju pärlan få, så det kan man ju ha i åtanke när man väljer pärlhatt, ifall man vill kunna trä pärlan på en lite tjockare tråd. Och så får man kolla att allt sitter fast, annars får man limma.
Några andra varianter av handgjorda fimo/cernitpärlor är t.ex de som man gör av egenhändigt hopknåpade stänger som mönster - Blommiga pärlor. Enklare är de med öljetter (fast man kan ju dekorera även dom med mönster eller fasttryckta detaljer - öljetter istället för pärlhattar ger ju större hål, så det blir mer som pandora/ormlänkspärlor.

2 kommentarer:

farmor ankus sa...

Vilka underbara pärlor du gjort, sådana skulle jag vilja ha.
Du är så duktig på att göra saker.
HA det gott
kram

Miris Skaparlusta sa...

Tack farmor ankus! Köp lite cernitlera och pröva själv - pärlhattar och annat pynt kan du ju beställa från mej! Jag kan förstås också sälja dom jag gjort - när jag gräddat dom och funderat ut pris ...

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...