26 nov. 2011

Creoler i silver eller guldfärg

 Creoler av koppar med guld- eller silverplätering. Eftersom det här med nickel är ett problem för många och särskilt när det gäller örkrokar, så kollar jag att det jag köper in antingen anges som nickelfritt, eller att det står att det är gjort av koppar (med plätering). Koppar är ett grundämne och därför nickelfritt, så även om pläteringen nöts bort ska det inte bli några problem. En annan nickelfri metall är tibetsilver.
Apoteket har ett nickeltest som man kan köpa för att kolla smycken och annat. Man droppar lite av vätskan på en tops och gnuggar på föremålet i minst 30 sekunder. Om det inte blir någon färg på topsen så avges inget nickel, men blir topsen rosa innebär det att det lösgörs nickel. Det här testpreparatet är ganska dyrt, men jag har det i butiken och om du vill kolla något smycke så kan du komma in och topsa.
Till dessa örhängen använde jag stora rispärlor av turkos och små guldmellandelar.
 De guldfärgade är ca 35mm och kostar 5 kr/par.
 De silverfärgade är ca 30mm och kostar 4 kr/par.

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...