14 juni 2010

Handgjorda pärlor


Jag hade ju de här tjusiga pärlhattarna, men inga tillräckligt stora pärlor, så jag bestämde mig för att göra några passande pärlor. Först gjorde jag tre enfärgade stora pärlor av Fimo-lera, som jag härdade genom att koka dem. Sen gjorde jag en "rulltårta" av röd och guldfärgad lera - kavlade alltså ut en platta av vardera färgen, la ihop dem och rullade ihop. Ur rulltårtan skar jag tunna skivor som trycktes fast på de kokta pärlorna. Genom att variera tjockleken på rulltårtan och även tjockleken på skivorna kan man få olika storlekar på mönstret. Min rulltårta var ca 4mm som tunnast, men även de minsta skivorna blev större eftersom de trycktes ut. När hela pärlan är täckt och utjämnad så får man öppna upp hålet som delvis täcktes, innan man härdar den färdiga pärlan. Jag kokade de färdiga pärlorna och slutresultatet såg inget vidare ut - de var inte längre röda utan ljusrosa! Men ett par timmar senare upptäckte jag att de återfått färgen ...
Detta var i alla fall ett första försök med handgjorda pärlor i den här tekniken och det var (trots slutresultatet) riktigt roligt, så det blir snart nya. Och att göra rulltårtsmönster är ju enkelt, men det går ju att göra betydligt knepigare mönster som man skivar på samma sätt. Som de här.
Detta är egentligen nageldekorationer, men de kan nog användas till annat också.

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...