Guldå(l)dern ...

Här i Boliden började guldåldern 1924 och varade till 1969 (läs mer om detta här). Eftersom jag bott här i snart tre år så känns det som att det kan vara dags att besöka Bergrum Boliden - gruvmuséet. Sonen kommer upp nästa vecka så jag tänkte dra med honom - även om det kanske inte är lika spännande som de gruvrum för slutförvaring av kärnkraftsavfall som han besökt ...
Och inte har jag hittat några guldklimpar på min gård än heller, men lite oäkta guldfynd kan göras i min butik ändå. T.ex. några mellandelar för smycketillverkning som dessa:


"Melonerna" är ca 6mm stora och kostar 1 kr/st. Blommorna är ca 7mm och kostar också 1 kr/st. Fyrkanterna är 4x4mm och kostar 50 öre styck - de har diagonalt hål, kolla Gunillas armband.

Och så några stora guldfyndigheter: Jättemeloner 20mm stora kostar 4 kr styck - de är av tunn metall och är så lätta att de kan användas till örhängen utan risk för hängöron. "Kottarna" (eller vad man nu ska kalla dem) är av plast, ca 23mm långa och kostar 5 kr/st (jag har bara bessa fem av dem, några fler av de andra).
Kopparfärgade 12mm "meloner" och lite mindre i stålfärg.
Ett par örhängen med några av dessa delar hittar du här och ett halsband här.

Read Comments

0 kommentarer: