3 nov. 2012

Tanttillbehören ...

Inte nog med att jag ser dåligt, jag minns dåligt också. Jag tror att jag alltid har haft dåligt korttidsminne och koncentrationssvårigheter, men de två senaste åren har jag börjat känna mej alltmer dement. Och nu i samband med synnervsinflammationen har jag känt mej rent oroväckande seg i knoppen. Kanske beror det på att det pågår en inflammation i hjärnan, eller så är det bara för att det är extra energikrävande att se med bara en fungerande synnerv. I alla fall har jag bestämt mej för att skaffa ytterligare hjälpmedel (förutom lupplampan) - tanttillbehör - för man blir ju hur som helst inte yngre ...
 På Plusvardag hittade jag minnesverktyget som jag saknat de senaste två åren! MEM-X heter denna fantastiska apparat. Det finns en youtube-video som visar hur den är tänkt att användas. Man vänder sig till dom som har gamla och glömska föräldrar som behöver påminnas om allt från att ta sina dagliga piller till att gå till marknaden och handla. Jag har en mor som säkerligen har bättre komihåg än jag, så jag beställde den här till mej själv! Och när jag ändå skulle beställa så blev det också ett sånt där förstoringsglas som man kan hänga på sig och använda när man t.ex handarbetar - det var gigantiskt!
På bilden med förstoringsglaset syns MEM-X: en från framsidan med den blå knappen. På baksidan är det en lucka och under den hittar man en display och diverse knappar. Det är alltså här man programmerar apparaten.
Man knappar in datum och klockslag när man behöver en påminnelse och så håller man in den röda knappen och talar in meddelandet. Man kan välja enstaka tidpunkter, eller en viss tid varje dag, eller något som ska kommas ihåg en viss dag varje vecka. Upp till 90-100 komihåg-meddelanden kan man spela in. När det är dags för en påminnelse så spelar apparaten en trudelutt (marseljäsen eller fyra andra finns att välja på). Då trycker man på den blå knappen och så läses meddelandet upp. Eftersom den är försedd med en halsrem kan man enkelt bära med sig denna snillrika mojäng hela dagen. Då kan man ju också varje gång man kommer på något som ska göras senare, lägga in det för påminnelse vid lämplig tidpunkt.
Så nu måste jag bara lära mej att komma ihåg att lägga in mina komihåg ...
Tanter fryser om fötterna också (eller?) - fast det har jag ju gjort hela livet - så när jag var in på OK häromdagen, och hittade dessa härliga tofflor för 99 kr så kunde jag inte motstå dom. Förutom att dom är teddyfodrade och varma så har dom tjock sula, vilket är bra för mina ömtåliga hälar.
Under etiketten Virkat finns några hemgjorda tofflor (fast utan beskrivning). Mönster och beskrivning till sydda tofflor och babytossor finns.
När jag var i stan i onsdags lyckades jag glömma mina vantar (mhmm). Jag brukar alltid vara noga med att stoppa allting i väska eller påse och inte lägga ifrån mej något - jag knyter ihop väska och påsar också så allt ska följa med! Men i ett anfall av förvirring la jag ifrån mej vantarna när jag skulle sätta på mej broddarna (som god tant har jag förstås broddar) för att gå till bussen och åka hem. När det var sju minuter kvar innan bussen skulle gå upptäckte jag att vantarna var borta. MEN! - jag kom faktiskt på var dom blev lämnade för det var ju sista anhalten, och jag hann gå tillbaks och hämta dom!! Vilken tur!
Dom här vantarna virkade jag förrförra vintern (eller hösten/våren). Jag hade ingen beskrivning som vanligt, utan det blev ett trial and error-projekt. Dom är virkade med dubbelt garn. När jag virkat halva första vanten insåg jag att det ljusrosa garnet inte skulle räcka till två vantar, så därför blev det denna färgkombination, då jag kompletterade det röda garnet med ett lila till fingerdelarna.
Mina broddar är oumbärliga tantillbehör. Igår satte jag dom på allvädersstövlarna för det var inte bara halt utan rejält blött och slaskigt också. Annars passar dom bäst på kängorna som har bredare sula.
Dom sitter bara på hälarna men dom är rejäla och relativt lätta att ta av och på när man ska in och ut i affärer.

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...