Några armband som blivit liggande

Armband som jag gjort tidigare men som inte blivit visade, eftersom jag tycker att jag gjort för många armband ...
Men nu när jag inte gör nånting så kan jag väl visa upp dom, bara för att ...
Makraméarmband med stora "daggiga" pärlor och mirakelpärlor.
Dom stora pärlorna har jag visst inte visat förr, så jag får återkomma med en uppdatering sen.
Tre varv memorywire med lite olika pärlor.
Blå glaskuber, grå helixslipade kristallpärlor, mjölkvita rondeller och mellandelar i tibetsilver.

Ytterligare tre varv memorywire ...
... med bruna träpärlor (8x5mm) och guldfärgade mellandelar.

 När jag fick hem fler av dessa knäpplås, så tänkte jag att man kan väl göra ett armband med bara lås ... Det behöver ju inget lås, hähä ... Fast bindringar för att hålla ihop låsen behövdes ju.
 Så här ser det ut från ena sidan ...
 ... och så här med låsens baksida utåt.
 Makraméarmband med orange och cerise vaxad bomullstråd och guldkulor. Dom här guldkulorna (och silverkulorna) har tillräckligt stort hål för två trådar.

 AIK-armband. Jag prövade en dag att göra en 5-fläta med silkesnöre med fyra svarta och en gul. För att hålla ihop snörändarna klämde jag in dom i ett bandfäste - inte riktigt det rätt fästet för så många snören och det var inte så lätt att få ihop men det gick till slut. Men nu har jag fått hem nya fästen som skulle passa bättre, återkommer om dom ...
 Det blev ett sick-sack-mönster av det gula snöret ...
... lite ormliknande ...
 Två armband med de metallicfärgade kongopärlorna
Det här armbandet är gjort enligt samma teknik som regnbågsarmbandet som visar här.
Stora bindringar länkades ihop med pärlorna och avslutades med ett klolås.
Här är ett av armbanden ovan tillsammans med ett armband som gjordes enligt bilderna nedan.
Det här armbandet är uppbyggt av tibetsilverringar som hålls ihop av makraméknytning. När det var klart gjorde jag små hängen av glaspärlor som sattes på ringarna.
 Trä en ögla av tråden genom ringen, och trä trådändarna genom öglan ...
 ... och dra år.
 Ta nästa ring och knyt fast den med ett lagom avstånd från den förra.
 Knyt några makraméknutar så trådarna täcks. Limma sista knuten och klipp av överbliven tråd.
Armbandet är färdigknutet. Det kan användas som det är, men jag satte alltså hängen på ringarna.

Read Comments

2 kommentarer:

myrica sa...

Vilka härliga armband du har gjort.
Jag har inte gjort något smycke på länge, jag har nästan bara stickat och broderat lite oxå, man hinner inte allt fast man vill.
Ha en god helg
kram

Pia sa...

Vad duktig du är!