23 okt. 2012

Julias makramédebut och min lupplampa

Idag fick jag visa Julia hur man knyter makramé och det gick ju bra, så det blir nog mer sånt för henne, gissar jag. Här är hennes första makraméarmband.
Pärlorna hade hon med sig, så det var bara snöret hon behövde köpa. Det blev det regnbågsfärgade silkesnöret. Med olikfärgade pärlor så blev det ett verkligen härligt färgglatt och mycket fint debutarbete!

Idag fick jag också min lupplampa som jag beställde från Conrad. Jag trodde jag skulle kunna ta paketet under armen, men det var ett osannolikt stort paket jag hämtade ut. Visserligen inte så tungt för det var ju ändå mest luft, men otympligt.
Det ryms flera "Stellor" i den här lådan. Hon sitter på lådan i lådan som innehöll lampan ...
Så liten var själva lamplådan. Resten av lådan är utfylld med "simdynor".
Lampan är större än lådan den låg i för den är hopvikbar och ställbar i olika lägen
Det är alltså ett runt lysrör och en lucka i mitten under vilken förstoringsglaset sitter. Och i den nedre kanten av förstoringsglaset är den lilla luppen med extra stor förstoring ...
Jag har ställt lampan på mitt överbelamrade pysselbord och den ger också ett bra ljus för både pyssel och fotografering. Julias armband fotades under denna lampa och den ger som synes knappt några skuggor tack vare den runda formen. 

1 kommentar:

myrica sa...

Vilken bra lampa, det skulle man nog skaffa sig, det kan vara lite dåligt med ljuset ibland.
Ha det gott
kram

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...