Skulptur av en gipskloss

Nu fick jag tag i min gipstorso som jag gav bort, så jag har kunnat fotografera den amputerade damen. Det är väl tjugo år sedan jag gjorde den här skulpturen, men hon har behållit formerna genom åren.

Att mejsla fram en skulptur ur en gipskloss är betydligt enklare (och billigare) är att ge sig på ett stycke marmor -  kanhända även Michelangelo övade på gips innan han påbörjade sina marmorstatyer.

För att skapa själva klossen behövs en form och till detta ändamål tar du förslagsvis en tom mjölkkartong. Hur stor form du behöver beror förstås på hur stor skultpur du tänker göra, men en mjölkkartong är en bra storlek och har den rätta formen till en sån här torso. Blanda gips och fyll formen till lagom höjd. När gipset stelnat skalar du av kartongen och låter gipset torka lite på ytan. Det är ju enklast att karva i gips när det är lite fuktigt, men det går ju även om det är helt torrt. Att det är torrt på ytan underlättar när du ska rita ut konturen på din skulptur.

Gör en skiss/teckning av hur skulpturen ska se ut framifrån, bakifrån och från sidorna. Sen ritar du själva ytterkonturen på gipsklossen. Rita på alla sidorna - det behöver inte vara exakt, bara så du har något att sikta efter när du börjar karva.
Så här kan konturerna se ut för en sån här torso.
Börja skära bort det som ligger utanför linjerna och få fram grundformen. En vanlig morakniv duger bra till detta. När du sen börjar med finsnickeriet kan det behövas en smalare och tunnare kniv. Jag minns inte vad jag använde till denna, men kanske nån liten fickkniv. Råkar man karva bort för mycket nånstans, så går det ju att spackla på med lite mer gips - se bara till att blöta upp där det ska läggas på (om det är torrt) så det fäster.
Sen kan man ju välja hur mycket detaljer och finlir man vill få till. Vill man ha en riktigt slät skulptur får man putsa försiktigt med finkornigaste sandpapper eller kanske bara en tygbit. Min torso är inte så lenpolerad utan har en lite ruffig yta. Även om man vill ha en lite kantig och rå skulptur kan man putsa de vassaste kanterna som ändå kommer att bli kantstötta så småningom.

Vill man inte ha en vit skulptur kan man förstås måla den. Vill man bara skydda den vita ytan så kan man lackera med klarlack. Gips är ju lite ömtåligt och suger åt sig färg och smuts, och det går ju inte att tvätta bort sånt som sugits in i gipset, med lack blir det ju också hållbarare mot nötning.

Read Comments

0 kommentarer: