Filtarmband

När jag satt med min pysselterapi vid köksbordet och var lite begränsad, så fick jag lust att göra något annat än de vanliga smyckena. Helst ville jag göra något helt annat, som att sy och brodera eller skriva en bok (det sistnämnda var jag för rastlös för) ...
Men jag var å andra sidan inte särskilt inspirerad överhuvudtaget. Jag fick tvinga mig till att hitta på något nytt och eftersom jag, förutom diverse smyckematerial, hade tillgång till den mönstrade filten, så tänkte jag att jag kunde göra något och kombinera dessa saker. Det blev då ett filtarmband med guldpärlhattar och små röda pärlor.

Så här ser det ur färdigt.
Jag klippte en remsa ca 4 cm bred och lagom lång till ett armband av den röda filten med vita prickar. Kortändarna klippte jag snett så inte hela omlotten skulle hamna på samma ställe och bli till en tjock knöl sen. Mäta ut lagom vidd på armbandet så det går att trä över handen och sy ihop kortsidorna omlott.
Efter att ha sytt ihop stycket till en ring rullades det ihop ganska tajt som en rulltårta, och syddes med täta stygn. Lite tjockare blev det där i skarven men tack vare sneddningen spred det dubbla lagret ut sig lite.
När ringen är hopsydd får man forma till den lite så den sydda kanten hamnar inåt där den inte syns när man har på sig armbandet.
Sen återsod dekoreringen och jag hade en bunt av de där guldfärgade pärlhattarna (phg100) och en påse små röda pärlor. Jag sydde fast pärlhattarna genom att sticka upp nålen genom armbandet och pärlhatten, sätta på en pärla och sen sticka ner nålen genom pärlhatten och armbandet igen, och fästa med några stygn på insidan.
Den svåraste biten med detta armband var att rulla ihop och sy själva armbandet. Det skulle vara enklare att rulla ihop en rak remsa, men då kan det vara svårt att få ihop skarven snyggt, så man får hitta på ett dekorativt sätt att dölja den.

Read Comments

0 kommentarer: