8 feb. 2012

Diverse halvädelstenar i olika form och färg

En genomgång av bilder på sådant som av olika anledningar (förmodligen) inte blivit visat på bloggen, uppenbarade en hel del halvädelstenspärlor. Några har jag visserligen visat i samband med annat, så de kan ju verka bekanta, men de fick följa med här ändå.
 Tvåradiga mångfärgade howlitpärlor 5 kr/st. Till sådana här armband t.ex. Den här modellen finns också i  cat´s eye-glaspärlor.
 Turkosgröna kubpärlor av brasiliansk azurit 5x5mm. De kostar 1 kr/st, eller 10 st för 7 kr. Det här är säljarens bild, i verkligheten är dom mörkare.
Mosaikliknande platta fyrkantiga pärlor. De är av howlit (som turkos fast vit och kan enkelt färgas).Jag har blå och rosagula och de är 10x10mm stora och kostar 1,50/st.


Lapis lazuli är en vacker djupblå sten med guldstänk. Den är dyrare än de flesta andra halvädelstenar så jag har inte köpt hem så myckat av dem, men några stycken i två modeller har jag.
De här är tvåradiga är 20x15x5mm och kostar 7 kr/st.
 De runda platta är 12mm i diameter och 4mm tjocka och kostar 3 kr/st.
 Små färgglada runda howlitpärlor 6mm stora, kostar 75 öre/st (10 st/5 kr).
 Multifärgade howlitrondeller 10x6mm stora, 1,50/st (10 st/10 kr).

Howlit/turkos i rosa och ljusblått 6mm stora. Samma färg som hängena. 50 öre/st.
En annan variant av howlitrondeller, mer enfärgade. De är 12x6mm och kostar 1,50/st
 Tvåradiga howlitpärlor, mörk fuchsia. 18x13mm stora, kostar 3 kr/st.

Ovala howlitpärlor cerise med svart mönster. De är ca 17x12mm stora och kostar bara 2 kr/st.

Sen några rödfärgade howlitpärlor i olika modeller.
 Röda kallaliljor/blad, ca 20mm långa, som kostar 3 kr st. Sätter man dom på rad går dom in i varann som bilden visar.
Vad ska man kalla den här formen? Fickplunta? De är alltså avlånga och tillplattade (som syns på den som står upp). De är 15x10mm oc kostar 2,50/st.
Röda howlitrispärlor 5x8mm, 1 kr/st.
Turkospärlor i olika former, fyrkant, bone och coin. Huruvida det är äkta turkos eller färgad howlit kan jag inte säga - tror mest på att de till höger (coins) är äkta turkos och de andra howlit.
10x10mm kostar 2 kr/st.
De med "midja" är ca 14x7mm och kostar 2 kr/st.
Den tredje modellen (coins) är 14mm i diameter och ca 6mm tjocka, och de kostar 2,50/st. De har tidigare visats här, där det också finns runda 6mm.
Andra turkos-/turkosfärgad howlitpärlor:  små rispärlor, stora rispärlor och droppformade hängen, stora trapetsformade,
Fyrkantiga agatpärlor i rödbrunbeiga nyanser, 11x11mm, och kostar 2 kr/st.
Runda ametistpärlor,  6mm 1 kr/st. Jag har 8mm lila jadepärlor sen tidigare, de är ganska lika i färg.
Ljusblågrön jade 8mm 1,50/st
En del av dessa pärlor har jag haft en längre tid, och jag kan inte säga hur mycket jag har kvar av dem, men jag tror åtminstone att jag har några av alla.http://mirisskaparlusta.blogspot.com/2010/06/nagra-andra-halvadelstenar.html

2 kommentarer:

Elisabet sa...

Men! sånt här kan du ju inte lägga ut EFTER att jag beställt av dig! :) De röda liljorna och allt i lapis lazuli är tokfint! Och ja, vid närmare eftertanke, allt.

Miris Skaparlusta sa...

Sorry Elisabet! Hade tänkt få upp det innan, men det var så mycket som skulle kollas upp, med mått och priser. Men pärlorna finns ju kvar än så länge ...

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...