25 okt. 2011

Pumpalykta av filt

Ursäkta att jag inte gjort några inlägg på länge, men jag har varit i ett svart hål de senaste veckorna. Nu börjar jag kika upp över kanten åtminstone. Stress, ångest, irritation, frustration, ilska, trötthet, illamående och allmän hopplöshet blir till apati och noll skaparlusta. Till viss del vet jag vad det beror på och hur jag (förmodligen) kan lösa problemet, men det blir ett moment 22-dilemma - för att kunna göra det jag borde göra för att komma ur hålet, så måste jag komma ur hålet ... Eller så får jag låtsas att jag kommit upp och helt enkelt lura mej själv. Och jag är ganska lättlurad i normala fall, men är jag på riktigt mordiskt humör så tror jag inte på nånting. För att komma ur det mordiska tillståndet får jag undvika all mänsklig kontakt, och det gjorde jag både på söndag och måndag, så nu är jag lite snällare och mer lättlurad. Alltså lyckades jag idag kika ut ur det svarta hålet och gjorde åtminstone en sak, nämligen en pumpalykta.
Jag utgick från en glasburk (kan ha varit en honungsburk), ca 10 cm hög och ungefär lika bred och klippte en remsa orange filt, lika bred som höjden på burken. Jag använde hela bredden (45 cm) på filten. Sen vek jag och sydde en böjd söm med viss regelbundenhet utefter hela stycket, så det blev smalare upptill och nertill och bredare på mitten - det är alltså de breda sömsmånerna upptill och nertill som ger skuggorna på pumpan. Och så ritade jag "utskärningarna" och klippte ut öppningarna. Med ett värmeljus i burken blir det en riktigt mysig lykta ...
Fjolårets halloweenpyssel finns här.
Om jag nu lyckas kravla mej hela vägen upp ur hålet, så ska det väl snart bli fler inlägg ...

2 kommentarer:

farmor ankus sa...

Jag hoppas att du snart kan känna dig bättre och fri från det svarta hålet, snygg pumpa.
HA det gott
kram

Miris Skaparlusta sa...

Tack! Jag känner mej faktiskt lite bättre idag!

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...