29 okt. 2011

Ziggy syns väl nu

Innan jag släppte ut Ziggy för hans vanliga kvällspatrullering, så sydde jag på lite mer reflexer på hans halsband. Förr var det bara mindre bitar i samma bredd som själva halsbandet, men dom försvinner ju i nackpälsen och syns kanske inte. Därför satte jag nu på långa bitar som sticker ut en bra bit runtom hela halsbandet. För han korsar ju ibland gatan och även om det inte är nån särskilt intensiv trafik här på Storgatan så har han åtminstone haft ett par nära döden-upplevelser ...
 Släpp ut mej nu då! Jag kan ju missa nåt!
 Ja, ja, reflexerna syns, du kan släppa ut mej nu!
Jag försökte först ta bilder med taklampan släkt för att blixten skulle lysa på reflexerna - det är dom två övre bilderna - och det var inte lätt för det var så mörkt så jag såg inte ens var Ziggy var, så jag fick chansa och avfyra i blindo, men relexerna lyser då. Sista bilden tog jag utan blixt med lyset på så den blev lite suddig, men där syns det att reflexerna är gula. Nu hoppas jag bara att han inte slarvar bort halsbandet, men han har då lyckats behålla det hittills i år - förra sommarn fick jag göra nya halsband nästan varje vecka. Själva halsbandet består av ett ganska brett resårband så han kan komma ur det själv ifall han skulle fastna i nån buske eller så ...
Om det är dåligt väder kan han i alla fall strunta i patrulleringen och lägga sig och sova på lådan här bredvid mej, och jag bäddar om honom med en pläd ifall det drar från fönstret ...
Det känns tryggt för matte att veta var lillpojken är ...

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...