Lampskärm med hampasnöre och sidenband

Nu när höstmörkret lägrar sig så är det ju trevligt med lite lampor i fönstren. För några år sedan när jag hade en afrikansk period gjorde jag en lampskärm av en skärmstomme, lite hampasnöre och ett brett sidenband.

 Det blir ett riktigt fint varmt sken med det orangea bandet.
Jag lindade först hampasnöret upp och ner runt hela stommen. Sen vävde jag in några rader av snöret upptill. Resten fyllde jag med tre rader av sidenbandet - har man ett smalare band blir det förstås fler rader att väva. Bandet får skrynkla sig lite, så det behöver inte vara perfekt slätt och prydligt, jag ville ju också ha en lite rustik look. Som avslutning limmade jag fast ett vävt band upptill och nertill.
Lampstommar kan man hitta på second hand, eller kanske har du någon tråkig gammal skärm i dina gömmor som du kan förnya?
Annars kan man beställa stommar och annat lampmateriel på dinlampa.com.
Det var en typ som den här jag använde, fast en lite högre modell.

Read Comments

2 kommentarer:

haggalen sa...

Wow, fin! En bra idé den måste jag testa. Har aldrig gjort lampskärmar bara målat om såna skärmar i papper och satt på en kant remsa nertill i tyg. En var med små bollar. Det blev dekorativt och någon med fransar. Såna band som fanns på äldre gardiner längst ner.

Eva sa...

Fint med orange