Dagens skapelser

Jag har ju lyckats avhålla mig från att göra smycken i flera dagar nu - dessvärre har det inte precis blivit något annat gjort heller ... Men när jag gick ner i butiken idag, så tänkte jag att nu är jag så abstinent att jag måste få lov att göra ett smycke eller två. Så det gjorde jag.
På bordet fanns (bland diverse annat), ett par örkrokar utan spiral och kula (dvs. defekta), lite cat´s eye-pärlor och en bit kedja. Så fanns där också en påse med bronsfärgade biconer, sötvattenpärlor och en påse små ljusröda skimrande glaspärlor, diverse berlocker och några ringar, och en rulle elastiskt tråd (stående inventarium på bordet numera). Av detta blev det sedemera ett armband och ett par örhängen.

 Tre rader pärlor på elastisk tråd.
 Berlockerna är två olika löv och ett tigerhuvud. Lövet till höger (det är två som råkade ligga på varann här) har jag i en mindre silvrig variant, just dessa var bara ett par som jag råkade ha sen tidigare.
 De röda pärlorna är ca 3-4mm stora. De kan köpas för 1 kr/gram (jag ska kolla ungefär hur många det blir på ett gram).
Alla tre pärlraderna går genom alla tre ringarna. Man kan ha ringarna ihop eller sprida ut dem.
Eftersom de här örkrokarna saknade både spiral och kula, så var jag ju tvungen att sätta dit något annat så de inte såg så nakna ut. Eftersom det är så litet hål i pärlorna så finns det inget svängrum för böjen och det blev tvärstopp när jag försökte få dem på kroken. Jag valde att räta ut öglan nertill istället för kroken eftersom det kan vara svårt att få kroken snygg igen, öglan ser man ju inte så mycket av ändå om den blir lite knökig. I öglan satte jag sedan ett hjärthänge som också har en ögla nertill. Och så gjorde jag små berlocker av ytterligare några cat´s eye-pärlor och monterade dem på en kedja (de gröna bara på en bindring) som jag satte fast i hjärthänget.

Read Comments

2 kommentarer:

farmor ankus sa...

Det var ju mysigt armband, och delfinpärlan var häftig.
ha det gott
kram

Miris Skaparlusta sa...

Tack för kommentaren! Kram på dej!