Värmeböljakreationer

Vi hade ju några dagar av värmebölja här, men idag blev det ju mer hyfsad temperatur och dessutom en regnskur. Under de varma dagarna vågade jag aldrig ha igång datorn mer än några minuter åt gången - även med en fläkt som blåste så var det närmare 30i detta rum och dessutom låter fläkten som en skördetröska så det var helt enkelt inte så kul att sitta här. Men idag är det som sagt bättre, så nu får jag passa på att redovisa resultatet av en och annan stund i källaren (=butiken) ...

 En påse med stora bindringar och en påse med färgglada akrylpärlor blev ett ganska tidsödande projekt.
 Kanske tog det inte så väldigt lång tid, men jag vill ju helst att inget ska ta mer än en kvart, och lite längre än så tog det att sätta ihop alla ringar.
 Ringarna är väl 10mm och ganska tunna så det var ju inte så besvärligt att öppna och stänga dom, men sen skulle de ju hakas i varann och det är det kluriga att få det rätt (dessutom i par). Pärlorna trädde jag på smyckewire och med en bindring mellan varannan och så satte jag de första av de stor bindringarna i dessa. Sen byggde jag på med ringar tills det blev bara ett par längst ner.
Och där satte jag ett knallrosa akrylhjärta.
 Det här var betydligt snabbare att göra. Turkosa marmorerade pärlor och krokiga silverrör på smyckewire. Det här har liksom det förra en förlängningskedja så man kan reglera längden lite. I kedjans ände satte jag en fransk lilja.
De är riktigt snygga dessa pärlor ...
 Efter det förra halsbandet låg det några överblivna pärlor och rör på bordet, så jag tänkte göra ett armband av dessa. Men när jag fått ihop det kändes det lite för stelt (jag har en tendens att dra åt smyckewiren för hårt), så då fick det bli ett halsband av detta också, med komplettering av en kedja.
 Förutom de större marmorerade pärlorna så tog jag några 6mm mörkgröna och ljusblå glaspärlor med marmorering (eller drakvener).
Små fyrkantiga mellandelar fick också komma med.
 Jag hittade också några stooora knappar som jag var tvungen experimentera med.
 En matt mintgrön knapp blev knutpunkten i ett halsband med tre strängar skimrande glaschips i olika nyanser. För att hålla ihop strängarna lite trädde jag med viss regelbundenhet sträng två och tre genom någon pärla i tidigare rad. Jag gjorde också ett hänge av glaschipsen trädda på tre knoppinnar.
 För att montera ihop delarna tog jag en öglepinne genom knappens fäste på baksidan och gjorde en ögla i den andra änden också. Då kunde jag fästa själva halsbandet med en bindring i ena öglan och hängena i den andra.
 En stor svart knapp med läckert strukturmönster (och tyvärr en liten skada) satte jag på en hattpinne som jag gjorde en ögla på. Och med en bindring monterade jag ett hängefäste. Till denna knapp passade en svart flätad läderrem.
För att knappen skulle hålla sig stadigt upprätt limmade jag fast pinnen så den låg ordentligt mot knappens baksida.

Read Comments

0 kommentarer: