26 okt. 2014

Glasslådor förvandlas till förvaringslådor

Jo, jag har tagit tag i toffelvirkningen, det är bara sulan och hopmonteringen kvar på andra toffeln. Plus foder och nån antihalksulning på båda tofflorna. Men jag gjorde faktiskt lite annat igår, bara för att slippa det där hemska garnet en stund till.

Jag sparar på diverse lådor och kartonger för att ha till förvaring. Ska man bara stoppa in dom i ett skåp är det väl inte så noga hur dom ser ut, men vill man ha dom framme så blir det ju snyggare med hjälp av lite tapetrester och klister.
 Det var ju varmt i somras så det blev lite glass. Sandwich är ju supergoda, men lite dyra. Vad jag köpt mest av är dom där mini mumsbitarna - dom är så lagom stora och jättesmaskiga! Just dom lådorna är dock lite knepiga när man ska tapetsera dom, bland annat behöver man göra ett nytt lock.
Så jag började med GB Klassikerlådan och en Sandwichlåda.
 Klassikerlådan hade jag tänkt ha mina stämplar och annat för att skapa mönstertryck i. Såna här lådor med fast lock är ju lite knepiga och en tapet som rullar ihop sej hjälper inte till. En skokartong med löst lock är ju betydligt enklare, men allting går med lite tålamod. Den här lådan har i alla fall en fungerande förslutning för locket. Tapeten härstammar från lägenheten Tim och jag flyttade in i 1981. Jag tyckte den var så ful med den där smutsorangea färgen så jag tapetserade om rummet. Men en reservrulle av den där tapeten fanns kvar så den tog jag reda på, för nog kan den duga till en låda ändå (även om det tog 33 år).
Sandwichlådan klädde jag i ett tapetprov från en tapetbok. Det är en strukturerad tapet med ett par utspridda blommotiv. Jag har massor av olika tapetbitar eftersom jag samlat på mej några utrangerade tapetböcker. Gå in på närmsta tapetaffär och fråga om dom har några tapetböcker som ska slängas - det kommer ju nya hela tiden så dom gamla slängs faktiskt. Detta fick jag reda på en gång då jag frågade vad dom gjorde av dom där tapetböckerna som inte längre är aktuella. Nej, det får ni ju inte göra!, ropade jag. Kan jag få några? Javisst, dom stod undanställda i förrådet. Jag tror nog att t.ex. förskolor har upptäckt denna källa till gratis pysselmaterial, så dom kan nog gå åt snabbt, men det är ju bara att fråga ändå.
Den här lådan har tre flikar på locket. Dom är alla från början på lådans utsida, men de två sidoflikarna kan man vika till insidan - för att lättare få in dom kan man snedda av framkanten på flikarna ungefär som fliken på själva lådan. Framkantsfliken på locket får ligga utanpå, men då uppstod frågan hur den fliken skulle hållas på plats och inte spreta ut.
 Lösningen som jag kom på blev en flik som jag klistrade utanpå lådan så att lockfliken kan stoppas ner bakom. Jag klippte ut fliken från en annan kartong och tapetserade den.
 Fliken tapetserades med en större tapetbit som gick en bra bit utanför både på bredden och höjden, för att få mer fästyta då den limmades på lådan
Närbild på den där tapeten - läcker struktur! Jag har även en bit med lila motiv, det blir kanske på den andra sandwichlådan.

Jag har förut använt utklippta tapetmotiv till att göra tavlor. Dom här:

(klicka på bilderna för att komma direkt till inläggen)

Och så den här, där hela motivet är ett tapetklipp:




5 kommentarer:

myrica sa...

Så fina lådorna blev, jag har lagt fram för att göra en Pralin låda tänkte jag.
Ha en bra dag
kram

Miris Skaparlusta sa...

Ja, pralinlådor är bra. Jag har flera Aladdin-askar som jag tänkte fixa också-

lopplisa sa...

Fiffigt!! Vem kan tro att det inte är fancyköpelådor!!

lopplisa sa...

Åh, fan!! Nu funkade det plötsligt!! :) Antagligen var jag satt i karantän ett tag!

Miris Skaparlusta sa...

Välkommen tillbaks från karantänen, Lopplisa!

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...