25 okt. 2014

Bekännelser från en gummisnoddsmissbrukare

Jag tror jag har anlag för missbruk, så därför har jag hela livet undvikit allt som kan vara beroendeframkallande som kaffe, alkohol, tobak och diverse annat. Tv-missbrukare blev jag men det var faktiskt inte alls svårt att slänga ut tv:n ändå. Dator- och internetmissbruket är jag däremot djupt fast i och jag kan i bästa fall försöka undvika datorn genom att sysselsätta mej med något annat.

Och nu har jag ju trillat dit på gummisnoddar också. Gummisnoddarna har legat på mitt köksbord och frestat mej varje dag. Eftersom det inte tar många minuter att göra ett armband så passar det mej utmärkt - det blir inga ufon av detta. Men nu får det vara nog, gummisnoddarna ska förpassas till ett annat rum, och jag ska ägna mej åt lite ufo-utveckling. Dom där tofflorna är ju fortfarande inte klara så det får bli det första att färdigställa.

Här är resultatet av mitt gummisnoddsmissbruk ...

Det tredubbla vita armbandet visas i den här videon. Det svarta är gjort på samma sätt fast bara i två rader. Dessutom använde jag dubbla gummiband för att göra det kraftigare.
Det tredje armbandet gjorde jag när jag väntade på mer gummisnoddar eftersom det inte går åt så många till detta. Här är videon för det.
En annan "när gummisnoddarna börjar ta slut"-grej är den här pennkostymen. Så kan dom där allra sista enstaka snoddarna komma till användning också. Videon finns här.
 En snygg enkel variant av den vanliga fishtailen är denna Tribal fishtail. En video som visar hur man gör finns här. Den är inte svår att göra, man måste bara vara lite mer fokuserad för man använder en teknik för vardera färgen.
Treradig fishtail. Det här blir ett kompakt armband och många gummisnoddar går det åt. Till den använder man en Monster loom som ser ut så här:
I videon används en sån, men man kan också använda två  rader av den vanliga stora loomen.
Så här. Jag hade nämligen ingen Monster loom när jag gjorde armbandet.
Då jag senast fick ett paket med nya snoddar var det inte bara enfärgade utan också en del tvåfärgade varianter. Jag blev inte så tänd på dom för dom är svåra att mixa med andra färger så dom gör sig bäst ensamma i en vanlig fishtail. Eller med pärlor som jag gjort här. Neongula närmast självlysande gummiband fick jag också, här med neonfärgade hamapärlor.
Några tvåfärgade utan pärlor.
Några av dom tvåfärgade snoddarna - dom är lite olika mönstrade.
Geléaktiga gummiband fanns det också i paketet. Inte riktigt i min smak heller, men gillar man vingummigodis så ... Jag gjorde i alla fall en apa som alternativ till seg råtta.

Alla enradiga fishtail-armband i olika varianter - vanlig fishtail, inverterad, tribal och med pärlor.




Så nu lämnar jag den lilla plastvirkkroken och tar tag i en riktigt virkkrok och det där hopplösa garnet ...

3 kommentarer:

lopplisa sa...

Hahaha.. ja, vilket överdåd av snoddverk! De gör sig fina på bild!!

carina sa...

Hej! Fina grejer du gör! Min lilla tjej är också jätteduktig och därför letar jag nu en liten miniplatta så hon ska göra små mini daisysarmband. Men jag hittar inte nån sån liten platta, var köpte du din?

Miris Skaparlusta sa...

Hej Carina!
Jag har köpt allt - snoddar och looms - på Ebay. Men rainbowloom sverige har en sån där miniloom kallad monstertail, det är ett paket med 600 gummiband och c-spännen. Kostar 98 kr men då tillkommer frakt på 64 kr, så det blir ju lite dyrt.
På Ebay kostar dom inte många kronor (fraktfritt dessutom) men då blir det ju lite väntetid. Sök på monster loom

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...