12 dec. 2011

Halsband och hängen

Eftersom jag inte gör något nytt nuförtiden, så letade jag efter bilder på sånt jag gjort förut men inte visat. Jag tror i alla fall inte att jag visat dessa halsband och hängen så här är några jag hittat.
 Ett hänge gjort av olika pärlor trädda på en allt-i-ett-creol. Den raka änden som går genom öglan fick jag böja till för att göra en ögla för upphängningen - och det var ju inte lätt, för dessa creoler är gjorda av memorywire, så dom är jäkligt styva. Det gick i alla fall till slut och så hakade jag fast öglan i ett hängefäste. I mitten gjorde jag ett hänge av en äggformad fimopärla. Pärlorna på ringen är bl. a. ett par turkosa mirakelpärlor, silverfärgade med nät, vita vaxade och ett par kristallpärlor. De gröna och de under har jag nog inget inlägg om och den vita längst ner var en uddapärla. Den flätade läderremmen finns i flera färger.

 Jag har visat ett annat halsband med dessa tibetsilverfjädrar och ponybeads. Här använde jag några mindre glaspärlor (seed beads) plus en lila howlitpärla (ska återkomma med ett nytt inlägg om halvädelstenspärlor). Jag trädde upp allt på ett par öglepinnar som jag satte ihop och sen fäste på en kedja.

 Limegröna och guldfärgade filigreepärlor, några vita pärlor och guldkedja. Jag tror de vita pärlorna var några udda glaspärlor.
 Jag satte filigreepärlorna tre och tre på öglepinnar och några av de vita satte jag på hattpinnar och förvandlade dom till berlocker. Sen länkade jag ihop delarna med bindringar.
 Några av de vita satte jag också på öglepinnar så dom kunde länkas ihop med kedjan.
 Ett hänge av en fyrkantig glaspärla med diagonalt hål. Jag satte den på en knoppinne och med en liten pärlhatt nedtill. Nu minns jag inte hur jag gjorde men jag kan se på den nedre bilden att kedjorna sitter på en bindring som är satt på pinnen, som sen går upp genom en större mellandel och en mindre metallpärla. Nu hittar jag inte dessa mellandelar nånstans på bloggen, men jag har faktiskt en tanke om att försöka få ordning just på alla mellandelar och få dom på ett ställe, så det blir lite jullovsjobb.
 Och så ett hundhalsband!
Jag hade bara en bit av denna mycket kraftiga svarta kedja och den var för kort för ett halsband och för lång till ett armband - det kunde ha blivit två armband, men länkarna är så rejäla så det krävs rejält våld för att öppna en och inte har jag någon tång som pallar för att knipsa dom heller. Så det fick bli ett hundhalsband (jag ska försöka komma ihåg att mäta kedjan och se vad det blir för halsmått). Jag satte på ett stort klolås och så hängde jag på en hundskattebricka från Missouri.

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...