Knappörhängen

Oj, nu är det nästan en vecka sen jag hade nåt smyckepyssel här - det har blivit mest syprojekt på sistone - så här är nu ett litet smyckepyssel med begagnade knappar (åtminstone dom första). 
Det var många år sedan jag köpte de där två blusarna på Myrorna, den ena lila, den andra gul med färgmatchade knappar. Nu hittade jag ett par av de lila knapparna och det blev snabbt ett par örhängen som blir ett (sista) inlägg till Susannes återbruksutmaning.
Det var bara för knapparnas skull som jag köpte de där blusarna - dom kostade inte många kronor. Jag tror det var sex knappar på vardera blusen så jag har några kvar bara jag hittar dom - det har blivit lite oredigt i knappsamlingen, en del är i butiken och en del i syrummet beroende på om jag tänkta använda dom till smycken eller syprojekt.
Det är alltså sådana där knappar med hank på baksidan. Kruxet med dom är att få dom att hänga rakt och inte tippa över. Det löste jag med ett par bitar Colour Craft koppartråd. Den tjockare varianten är präktigt styv och passar utmärkt för detta ändamål. Jag böjde bitarna på mitten och stoppade ändarna genom hankarna och knorrade till ändarna. Dom där knorrarna är inte bara för att knapparna ska sitta kvar på tråden utan de funkar alltså som stöd så att knapparna håller sig upprätta - ett enkelt knep för att kunna använda den här typen av knapp till örhängen. Sen var det bara att sätta på örkrokarna.

Eftersom det gick så bra med dom där knapparna så tänkte jag att då gör jag några till med andra knappar, men dom gick inte lika bra.  
 Dom här hjärtformade plastknapparna tänkte jag kunde bli söta som örhängen.
Men dom hade öglan orienterad på fel ledd så det gick inte att bara trä tråden rakt igenom, utan det blev att krångla in den omlott från sidorna. Så ska man använda knappar som inte kan hänga hur som helst så är det ju en fördel om öglan är åt rätt håll.
Som på dom här silverhjärtana som jag hittade i syrummet ...
Dom hade öglan åt rätt håll, men då var problemet att det var så stort hål. Den tunna tråden fyllde ju inte alls ut hålet så hur jag än försökte blev det vingligt och knappen tippade en aning. Lösningen blev en tjockare aluminiumtråd, då blev det hyfsat stadigt i alla fall. Det är klart man kan plocka fram limpistolen och fixera fästena, men det tar ju flera minuter att värma upp den ...

Read Comments

5 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

Fina örhängen! Där lyckades du klämma in yttligare ett bidrag :) Du är effektiv Mirris! Tack för att du har hängt med alla veckor på min utmaning.

Susanne Johansson sa...

Fina örhängen! Där lyckades du klämma in yttligare ett bidrag :) Du är effektiv Mirris! Tack för att du har hängt med alla veckor på min utmaning.

Åsa.Li sa...

Snygga örhängen!

myrica sa...

Häftiga örhängen.
kram

Mamma Mia sa...

Oh så söta örhängen!
Det kan vara värt att ta fram limpistolen för sådana sötnosar.
Hälsningar Mamma Mia