Anskrämlig tröja blir bäddkofta

Bäddjackor eller bäddkoftor ser man inte i klädaffärer och kataloger nuförtiden. Varför inte? Det är ju ett alldeles utmärkt plagg! Lanserades 1830 och var populärt till 1950-talet läste jag på Wikipedia.
Eftersom jag de senaste tio åren ägnat mej åt att läsa i sängen (det gjorde jag inte tidigare) så undrar jag varför jag inte kommit på tidigare att göra mej en bäddkofta. Jag fryser ju om armarna och axlarna om jag bara har nattlinnet på mej, så nånting måste jag dra på mej. Nu i vinter har jag halvlegat i sängen med fleecejackan jag lufsat omkring med hela dagen och det är ingen bekväm sak att ha i sängen med dragkedjor och fickor och allmän knölighet. En fleececape som jag fått av en väninna har jag också, men den passar mer om man sitter i soffan och fryser - i sängen blir det lite för byltigt.
Så igår kväll när jag insåg att det var dags att tvätta fleecejackan så kom jag på att en bäddjacka/kofta ju var vad jag behövde. Och snabbt hittade jag en tämligen anskrämlig tröja som skulle bli ett lämpligt offer för detta ändamål.

När jag la den på bordet för fotning innan jag satte saxen i den så låg Ziggy där på resterna efter mina tidigare syprojekt. Antagligen talade jag om för honom att det skulle bli en bäddkofta för han tog det bokstavligt och la sig genast på tröjan innan jag ens hann ta fram kameran. Du missförstod, sa jag, det skulle bli en bäddkofta till mej - inte en bädd till dej. Trodde du ja, sa han och vägrade flytta på sig. Så jag fick gå och sätta mej och påbörja det här inlägget i väntan på att kattskrället vilat klart.
 Okej, katten har stigit upp. Så här ser tröjan ut - rena rama fångtröjan. Den är skräddad på diagonalen och det drar snett och är överhuvudtaget inte snyggt. Materialet är en rätt tunn trikå med luddig utsida, så kvalitetsmässigt känns tyget lagom nu när det börjar bli varmare (kring +9 idag). Tröjan är inte så stor men ärmarna ganska vida så även om jag har en nattskjorta med ärm så går bäddkoftan utanpå.
Jag klippte bort alla muddar (som var av bra kvalité och kan komma till nytta i nåt annat sammanhang). Sen klippte jag upp mitt fram (lite svårt att sikta med den där diagonalrandningen) och så rundade jag hörnen. Det blir som en boleromodell. Alla kanter veks in och fållades med trestegssicksack.
Istället för knytband gjorde jag en ögla av ett band och sydde på en knapp. Jag trodde knappen var svart men på den här bilden ser den onekligen blå ut, men det här plagget är ju inget jag ska visa mej i så vare sig passform eller andra detaljer är särskilt viktiga.
 Så inatt ska jag testa min bäddkofta när jag kryper i säng och läser om utomjordiska besökare. Vill dom komma och kidnappa mej blir dom säkert betänksamma när som ser koftan och väljer någon mer normal människa. Å andra sidan är jag ju släkt med dom ...
Ett bidrag till Susannes återbruksutmaning som närmar sig slutet.

Read Comments

3 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

Det blev en fin bolero bäddkofta. Det var ett underhållande inlägg. Tänk så där som din Zigge gör min hund Pepper "lägger sig på saker som man skall sy" eller när jag skall sträcka ut lakanet vid bäddning av sängen. Då kommer han retsamt och lägger sig precis där och låtsas som han är döv. Så även katter är lite retsamma :) tack för att du har ställt upp alla veckor i utmaningen och varit så generös med bidrag.

lopplisa sa...

He, he.. För egen del antar jag att du redan befinner dej i yttre rymden just som jag skriver detta.. Finfin kofta! Vilken bra make over!

x-handarbete-pyssel sa...

Snygg kofta! Nästan så den borde bäras dagtid och visas upp!!
Smart med en bäddkofta!
Själv har jag en luv"tröja" med dragkedja hängande vid sängen för läs/mys-stunderna, men en sån här kofta som du gjort vore ju smidigare!
Får ta en kik och se om jag också har någon anskrämlig tröja att sy om! :)
Tack för inspirationen!