T-tröja blir väska

Igår påbörjade jag min garderobsrensning, men jag kom inte så långt innan jag gav upp och det mesta blev ändå kvar. Jag tänkte jag skulle se om det fanns någon t-shirt som kunde piffas upp till något mer feminint, det var Kraja Marias fina polo till topp-omvandling som inspirerade. Visserligen hittade jag ett par tröjor som var lämpliga kandidater, men jag orkade inte tänka ut vad jag skulle göra av dom.
Då hittade jag en annan t-tröja och fick en annan idé! Ett bidrag till sista veckan på Susannes återbruksutmaning.

  Det var den här blåa tröjan från Skelleftefestivalen anno 1997! (köpt på Kupan för en tia och aldrig använd) Och jag kom på att jag skulle göra en väska av den, för den idén har jag sett förut så jag behövde inte tänka ut nåt nytt (man behöver inte alltid vara nyskapande).
Jag klippte väska rundad nertill och upptill klippte jag förstås bort halsmudden axelsömmen, och så ringade jag ur i sidorna så det blev som en linneform, fast med korta axelband. Ärmarna räckte till att skarva så det blev ganska långa handtag - så man kan hänga väskan på axeln tänkte jag. Tröjan var ganska stor så det blev en bra bit kvar nertill med fållen, och den biten använde jag till att göra en infodring på väskans övre del.
Jag vändsydde handtagen (med overlocken så sömmen är elastisk) och satte ihop dom med "axlarna" så att det blev ett handtag på vardera sidan.
Här har jag nålat fast infodringen med handtagen emellan. Sen är det bara att sy hela infodringen i ett svep och när man viker bak den så kommer handtagen fram.
 Innan jag sydde fast infodringen hade jag förstås sytt ihop själva väskan. Jag sydde aviga mot aviga så sömsmånen låg på utsidan. Jag ville göra en stadigare söm och hade tänkt lägga med en remsa av ett vävt tyg i sömmen så den inte skulle töja på sig och gå sönder vid belastning, så ursprungligen skulle sömsmånen vara på insidan. Men så hittade jag det här röda stickade kantbandet och tyckte det skulle bli perfekt, för det är ju en del rött i trycket på tyget också. Det här bandet har ett veck på mitten så det var relativt lätt att sy på det.
  Nertill på väskan har jag sytt ett par "figursömmar" för att den skulle bli mindre bred nertill samtidigt som den behåller volymen.
Gympapåse?
 Här är skarven med handtagen. För att hålla nere infodingen sydde jag en stickning runtom och så fäste jag lite nertill i sidorna.
 När jag skulle sy på det röda bandet upptäckte jag att det var något på baksidan också. Jag hade aldrig vänt på tröjan och sett att där var namnen på alla artister på festivalen årtalet 1997!  
(på väg till gymmet , hmmmf ...)
Den rymmer en hel del då den är både stor och töjbar. Kanske inte så lämplig till tunga matvaror, men för mjuka saker som extrakläder eller en utflykt till badstranden med badlakan och sånt - ifall man ägnar sig åt sådana sommaraktiviteter (vilket ju inte jag gör). Det är ju heller inte sommar än, men våren slog till nu i helgen och idag är det minst 7 plusgrader, strålande solsken och blåsigt i Boliden.

Read Comments

3 kommentarer:

lopplisa sa...

Ja, det var en fin sandstrands/träningsväska!! Du är allt en hejare vid symaskinen!!! Resultaten blir ju hur proffsiga som helst!

Miris Skaparlusta sa...

Tack Lopplisa! Jag har alltid sytt - köpte min första egna symaskin i tonåren och designade egna kläder. Och den arma sonen fick stå ut med hemsytt ända tills han blev gammal nog att inse att det fanns alternativ . Det var nog därför han i tonåren blev så extremt prydlig och välklädd ...

Susanne Johansson sa...

Snygg väska! Bra ide med festival trycket som dekoration på väskans framsida. Då har du många års syvanna.