Två armband med matchande örhängen

Idag fick jag ett sug efter att göra ett armband. Sen blev det ett par örhängen till. Och sen ett annat armband med matchande örhängen ...

Först blev det det här armbandet i Kleopatrastil (?) I alla fall tycker jag att kombinationen guld och turkos känns egyptisk. Det började med att jag öppnade en låda med diverse undanlagda pärlor och där fanns en påse med de turkosa rispärlorna. Sen hittade jag guldpärlorna och dom hade ingen prislapp så då tyckte jag att det var detsamma att jag använde dom. Och så blev det lite blåa plastpärlor.
  Jag började med att sätta ihop en rektangel av två turkosa och två guldpärlor (jag använde elastisk tråd). Sen fyllde jag ut mellanrummet med tre blå pärlor på diagonalen. Ja, tanken var att dom turkosa skulle vara rätvinkliga mot dom guldfärgade, men det drog sig så att dom turkosa blev diagonala och dom blå blev rätvinkliga till guldet. Nå, det gick ju lika bra det. Efter den första rektangeln är det bara att fortsätta med tre pärlor enligt bilden och ta ihop till en ny rektangel.
 Knyt ihop den sista guldpärlan med den föregående turkosa i det nedre hörnet.
 Sätt på de tre pärlorna och knyt ihop i det övre hörnet. Fortsätt till armbandet är lagom långt. För att sätta ihop armbandet tog jag en guldpärla, trädde genom den första turkosa i andra änden, en ny guldpärla, knöt ihop hela armbandet och satte på de tre sista blå.
Typ så här ...
Kitschigt, eller? 
 Örhängena är en rektangeldel. Dom satte jag ihop med metalltråd.
Sen blev det lite pinneriarbete också. Det var för att jag hittade en påse med de små tibetsilverringarna. 
De facetterade fuchsiafärgade akrylpärlorna satte jag på öglepinnar. Det blev lite löpande bandsprincip då jag först gjorde alla pärllänkar och sen monterade ihop delarna.
Det var bara att öppna upp öglorna och sätta på ringarna. Här syns sista pärlan på örhängena - den satte jag förstås på en hattpinne eftersom den inte behövde nån ögla nertill.
Armbandet avslutades med ett litet toggle-lås (nr 14). 
 Nu blir jag väldigt frestad att skaffa mer pärlor av den här sorten, för dom gör sig mycket bra till örhängen. Men eftersom jag slutat med internetförsäljning så försöker jag behärska mej. Jag gjorde dock ett litet inköp förra veckan (första för i år), men det var inga pärlor utan lite annat ...

Read Comments

1 kommentarer:

Emma sa...

Det blåa armbandet var jätte snygg!