24 feb. 2013

Nyttigare skräpmat!


Det har ju varit en del köttskandaler på sistone, först det där med hästköttet och så hamburgare med ehecbakterier. Så jag är glad att jag börjat äta allt mer vegetariskt! Jag har ju särskilt fått smak för indisk vegetarisk mat.
Även om jag inte är vegetarian (än) brukar jag inte göra/köpa hamburgare, och pommes frites blir det inte så ofta heller, men nu hittade jag både pommes och hamburgerbröd i frysen. Det härstammar från förra gången jag gjorde dessa vegetariska hamburgare som är supergoda! Så nu var det dags att göra dom igen kände jag.

Receptet finns hos Matklubben - "Hamburgare som luras". Huvudingrediensen är gröna linser. Man måste vara medlem för att kunna läsa receptet, men det finns ju mycket gott att hitta där så det kan vara värt att registrera sig. Jag begår väl ett upphovsrättsbrott om jag publicerar receptet här, men vill du absolut inte registrera dej på Matklubben och ändå vill ha receptet så kan du mejla mej så skickar jag det.
(Jag gjorde rätt stora burgare denna gång och det blev 9 stycken.)
Det är ganska många ingredienser men förutom linser och lök så är det mest såna kryddor som man i regel ändå har hemma. Har du inte lagerblad så köp, för jag tror dom kan vara viktiga, särskilt om du har tänkt lura familjen för det luktar kött när man kokar linserna med lagerbladen!
Har du familjemedlemmar som knorrar om du använder ordet vegetarisk om en maträtt, så kan du gott lura dom med dessa burgare - dom kommer inte att fatta vad det är om du inte säger nåt! Ha! Dom kommer att tycka att det är dom godaste hamburgare dom ätit - när dom erkänt det, kan du avslöja sanningen!!
Originalreceptet är lakto (mjölk)-ovo (ägg)-vegetariskt, men jag tycker inte det ska vara ägg i vegetariskt - även om man inte äter döda djur så är ägg lite på gränsen. Jag äter visserligen ägg i andra sammanhang, men ska jag äta vegetariskt så blir det lakto-vegetariskt. Jag skulle nog inte kunna bli vegan för jag är väldigt för mjölk. Det finns ju alternativ för dom som inte tål mjölk (eller är veganer) och jag provade havremjölk (oatly) en gång men det föll mej inte i smaken.
Jag funderade på vad äggen i receptet kunde ha för funktion - var det för att hålla ihop smeten eller var det för vätskan? Jag kom på att det var som vätska, för det är en hel del mjöl så utan äggen blev det för torrt, och jag ersatte då äggen med en skvätt mjölk. Istället för ströbröd använde jag också grahamsmjöl och jag tog mindre av både det och vetemjölet - exakta mängder är inte jätteviktigt, huvudsaken man får en lagom lös smet. Vitlök är en smaksak och jag gillar inte det, så den hoppade jag också över, men övriga kryddor inklusive tomatpuré och soja hade jag hemma. När man mixat smeten kan man smaka av och se om det behövs mer av nåt innan man steker burgarna.
Med dessa vegetariska hamburgare, fiberhamburgerbröd, lite sallad och tomater och inte så värst feta pommes (4% fett), dressing av lätt creme fraiche och bostongurka, så blir det en hyfsat nyttig måltid ändå. Fast jag blev onödigt proppmätt! Nästa gång skippar jag antingen brödet eller fritsen så blir det mer lagom.

För den som vill äta mer vegetarisk/vegansk mat och får goda recept så kan jag rekommendera Vegannasols blogg. Jag hittade den när jag sökte recept på indisk vegetarisk mat. Hon har bilder som får det att vattnas i munnen - kolla masala dosa och mango chutney-inlägget till exempel - och det är inga krångliga recept! Jag måste kolla om dom har rismjöl här på ICA och sen ska jag absolut göra egen mango chutney! 

1 kommentar:

myrica sa...

Det lätt både gott och nyttigt, det får man ha provat.
Jag äter inte så mycket kött och blir det kött så är det nöt.
HA det gott
kram

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...