Snöstormspyssel

Vart tog våren vägen? I början på veckan var det ju sprudlande vår - en massa plusgrader, soligt och det töade för glatta livet. Igår kom vintern tillbaks - det var vitt på vägen igen, kallt fast soligt på eftermiddan, så det var rätt fint i alla fall.
Idag ser det ut så här! Snön vräker ner! På bilden kan man skymta OK/Q8:s skylt och lysena på en bil uppe i backen. Jag skottade undan framför dörren innan jag öppnade butiken idag (inte för att jag trodde att nån skulle komma i detta väder, men ändå), tre timmar senare gick det knappt att få upp dörren. Det har t.o.m. snöat in! Jag upptäckte att det är en liten springa mellan dörren och tröskeln på gångjärnssidan och där hade snön blåst in! Inte underligt det är kallt i trappen ner till butiken om det är sådan ventilation, jag får nog åtgärda det där innan nästa vinter.
Som väntat var det ju rätt lugnt idag så jag kunde sitta och pyssla lite. Först blev det det här armbandet i en lite udda färgkombination - petrol och ljuslila. Jag gillar att använda färger som egentligen inte passar ihop - det kan bli överraskande bra!
 Det var dom här mellandelarna som jag ville använda. Det var ett tag sen jag fick dom men har av någon anledning inte visat dom (antagligen för att jag ville göra något av dom först). De har tre öppningar - en bred i mitten och runda på sidorna - och har en mönstrad och en slät sida.
 Jag trädde sammetsbandet i mitten och på sidorna använde jag smyckewire för att trä pärlorna.
  Bandet och wiren sattes ihop med bandfästen. 

Jag upptäckte att detta armband passade bra ihop med läderarmbandet med nitar.
Sen gjorde jag två enkla pärlarmband på elastiskt tråd, med strassrondeller och ett snäckskalshjärta.


Och så bestämde jag att göra av med de här pärlramarna eftersom det ändå var så få kvar. Jag gjorde två par örhängen med kristallpärlor i ramarna och en strassrondell mellan ramarna.
  Helixslipade kristallpärlor i blågrön nyans
Blå facetterade kuber med diagonalt hål.

Read Comments

5 kommentarer:

Åsa.Li sa...

Var kommer du ifrån? Jag bor i Boden och vi hade också snöstorm de var bara tur att jag tog mig fram till gården i e.m. Fick sen ringa efter han som plogar för att barnvakten skulle ta sig hem...

Miris Skaparlusta sa...

Jag bor i Boliden, väster om Skellefteå. Jaså, Boden drabbades också av snön, jag trodde att det var mer söderöver (som vanligt). Tur det bara blev en dag i alla fall, annars hade man väl fått krypa ut genom skorstenen ...

myrica sa...

Men vilket busväder, fy det känns så jobbigt när väderet blir ett bakslag, men inget att göra.
Vilka härliga smycken, armbanden är ju super fina.
Ha det gott
kram

lopplisa sa...

Usch! Tråkigt väder!! Tur i oturen då att det generar fina smycken i stället!! Du hade väl nödproviant att tillgå??

Miris Skaparlusta sa...

Ja, när man bor här uppe måste man vara förberedd för att vara insnöad, så jag har nödproviant så jag klarar mej i minst tre månader! Och jag behövde inte krypa upp genom skorstenen för nån hade varit här på söndag och grävt fram hela bron och t.o.m. soptunnorna!