11 apr. 2011

Påskpyssel

Snart har påsken både kommit och gått, så det är ju hög tid att jag visar lite påskpysselidéer. Det mesta här är gjort av filt och lite annat material.
Hur söta som helst - och roliga! - är dessa filtkycklingar som jag hittade hos myrtle & eunice. De kan göras både med och utan ben (mer kramvänliga utan men roligare med).
Jag gjorde en mall som du kan använda, den är på ett ungefär som kycklingarna på bilden (jag har inte testat den själv, gjorde den just nu), men kan ju finjusteras om det behövs, och göras i valfri storlek.
Hur delarna sys ihop syns rätt bra på actionbilderna. Jag har också en svart ganska styv ståltråd (elefanttråd) som borde passa till ben och fötter, om jag kommer ihåg så ska jag testa att göra en sån här kyckling.
Dessa kaninbyxor (!) från Positively Splendid, är små korgar för påskgodiset. Klicka på bilden så kommer du till sidan där det visar hur de görs.
Tuppbroscher från Folksy. Jag har broschnålar i olika storlekar om du vill göra en sån här brosch (eller någon annan). Dessa tuppar är gjorda av filt, lite pärlor och så är det en vitprickig blå knapp mitt på vingen, men det är ju fritt fram att komponera egna originella tuppar och hönor, kanske med lite broderi och varför inte några färgranna band som stjärtfjädrar t.ex.

Den här hönan (också från Folksy) är en dörrstopp men den är ju egentligen alldeles för dekorativ för att stå och kura på golvet tycker jag. Den här var lite svårare att lista ut hur den görs, men här är en mall.

En rektangel som är 2 trianglar lång och 1 triangel bred (liksidiga trianglar). T. ex. för en höna som är 13 cm så är rektangeln 26x11 cm (plus sömsmån). Vik dubbel och sy ihop kortsidorna och ena långsidan (streckad lila linje), men lämna en liten bit öppen närmast vikningen (så du kan vända rätan ut när sista sömmen är sydd). Det hopsydda hörnet blir toppen på hönan. Lägg in näbb och kam ungefär som på skissen, så de sys fast i sömmen. Vik sedan så att kortsidornas söm hamnar mitt på den öppna långsidan (de svarta prickarna möts) och sy ihop - det blir en tetrapackform. Vänd ut rätsidan genom öppningen, stoppa hönan med vadd och sy ihop öppningen för hand. Dekorera med knappar (eller gör ett broderi) - kan också göras före hopsyningen. Hoppas instruktionerna är någorlunda begripliga, annars får du prova dig fram.
En variant av denna höna finns här. Här är de utstickande delarna placerade annorlunda, så att kortsidorna blir ryggen istället för mitt fram.
En något enklare kyckling som du säkert kan göra en mall till själv. Den hittade jag hos Activity village.
Rullögon har jag i olika storlek och både runda och ovala. De kan limmas eller sättas fast med dubbelhäftande tejp. Om det ska bli ett kramdjur till ett litet barn är det förstås bättre att brodera ögon eller sy fast filtrundlar, eventuellt ordentligt fassydda knappar.

Äggvärmare från craftsideas.info.

Okrossbara ägg från Allison C Beilke.
Idé till påskkort från Popular Crafts.

Strutar för påskgodiset från The Crafting Chicks, gjorda av scrapbookingpapper.
Strut-tupp. Det här är en strutformad ask som blev till en tupp (julvarianten blev förstås en julgran). Nu har jag bara två eller tre såna här askar kvar efter att Asta och Ella varit här och gjort varsin tupp också. Men man kan ju göra bara en strut av papp om det inte nödvändigtvis behöver vara en ask (man kan ju lägga lite påskgodis under struten ändå).
Och så mitt alternativ till påskris - en påskmobil ...
Här är det fem vaddägg klädda med folie (godispapper) och med fjädrar nedtill. De är också dekorerade med band, paljetter och pärlor.
De mindre äggen är fimopärlor i olika mönster och färger. Och så gjorde jag en massa gula och lila blommor av kartong. Alltihop är upphängt på en blompinne som jag målade med metallicfärg (koppar). Jag hängde den på en vägg för fotandet, men nu hänger den i mitt skyltfönster.
Vaddägg har jag i två storlekar 18x25 (1 kr) och 25x35mm (2 kr).
De har ju ett hål i den tjocka änden, men för att hänga upp dem som jag gjorde, så får man använda en stoppnål eller en spik för att göra hål rakt igenom, det kan vara lite trögt men det går.

Inga kommentarer:

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...