Vykort från Pyongyang!

Idag fick jag ett vykort från Nordkorea. Det är två och en halv vecka sen Tim kom hem, men det är ju inte särskild lång tid ändå för ett utrikesvykort.

Undrar vad det står där. Är det nån som kan koreanska som kan översätta det? Det är ett utropstecken på slutet i alla fall, och med tanke på bildmotivet så gissar jag att det är nån propagandatext som påpekar vilket förträffligt land Nordkorea är.
Poststämpeln var faktiskt läslig och då upptäckte jag något. Kortet är stämplat den 6:e maj, tre dagar efter att Tim lämnat landet, två dagar efter han kommit hem!! Dessutom skrev han och postade kortet den 30:e april. Han skrev att han just ätit anka grillad direkt på bordet.
Vilket den här bilden visar och den är tagen den dagen. Han nämnde också att dom skulle åka tunnelbana dagen efter och tunnelbanebilderna är tagna 1/5.

Det innebär att kortet poststämplades en vecka efter han postat det. Det behövdes väl den tiden för att hitta någon som kunde översätta hans svenska kråkfötter till koreanska, så dom skulle vara säkra på att han inte skrivit något nordkoreakritiskt. Det hade han inte, så det blev till slut godkänt att skicka iväg.

Read Comments

2 kommentarer:

lopplisa sa...

Visst kan jag översätta! Grattis alla morsor i väst på Morsdagen! Här kommer vi med gåvor likt vise män, med råg, bildäck och en liten portabel tv med antenn. Gud nåde den som stör ordningen!

Miris Skaparlusta sa...

Tack Lopplisa! Jag visste ju att du var språkbegåvad, men inte att det sträckte sig så långt som till koreanska :) Jag hoppas sonen köpte en sån där portabel tv till mej, nån försenad morsdagspresent ska jag visst få i alla fall.