Zucchinimuffins

Det är kanske inte rätt tidpunkt att få upp ett bakil, just när det har blivit sommar. För det var inte alls något svalare vare sig idag eller igår, det har varit 22-24 grader i skuggan båda dagarna. Nu ska det viss bli lite svalare till helgen istället, och regn. Förträffligt!
I alla fall har mitt kök inte hunnit bli så där olidligt varmt än, eftersom det bara är kvällssol där. Så jag bakade idag också. 
Efter tisdagens zucchinipizza så hade jag kvar en bit av den där zucchinin och igår var jag på ICA Extra och köpte en muffinsplåt. Just för att jag tänkte göra zucchinimuffins. Tja, den kan säkert komma till användning till andra muffinsar också, och dom här ska jag alldeles säkert göra om!

Jag hittade receptet på hiddenfruitandveggies.com och följde det i stort sett ordagrant. Jag tog bort en ingrediens ur listan för det är inget som jag hört talas om att det finns i Sverige - smörarom? Det var ett tillval i alla fall. Jag skippade de två sista tillvalen också. Och jag hade väldigt lite fullkornsvetemjöl kvar, så det kompletterades med fullkornsdinkel och Manitoba cream.
Jag har översatt receptet till svenska och räknat om cupsmåttet (c). Det vore väldigt praktiskt om man kunde få tag på ett sånt där cup-mått så man slapp räkna om. Det är för mycket för en kaffekopp och mindre än en tekopp. 1 cup är ca 2,37 dl, väldigt otympligt. Ska man dessutom räkna om det till halva och 1/3 och 3/4 så behöver man miniräknare (om man inte är väldigt bra på huvudräkning. Man kan översätta det till matskedar också och då är 1 cup 16 msk. Men jag har lagt in (ungefärliga) måtten i dl. Googles översättning funkade i övrigt riktigt bra här, behövde bara små justeringar.
Ingredienser
  • 3 c (7,1 dl) fullkornsvetemjöl
  • 3 tsk bakpulver
  • 1 tsk bikarbonat
  • 1 tsk salt
  • 3 tsk kanel
  • en nypa eller två av muskot (tillval)
  • ¼ c (0,6 dl) agavesirap eller honung
  • ½ c (1,2 dl) socker (mer om du föredrar en sötare muffins)
  • 1 tsk vaniljextrakt
  • 1 ½ c (3,6 dl) fint strimlad zucchini 
  • 1 ⅓ c (3,2 dl) osötad mandelmjölk (eller annan mjölk)
  • ¾ c (1,8 dl) (semisöt choklad bitar (valfritt, men rekommenderas inte om du ökar socker)
  • ¾ c (1,8 dl) pecan bitar (tillval)
Instruktioner
  1. Värm ugnen till 220° C. Pensla plåten eller formarna med lite margarin eller olja.
  2. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat, salt, kanel och muskot. Ställ åt sidan.
  3. Blanda zucchini, agave/honung, socker, mjölk, vaniljextrakt i en annan skål. Lägg det torra till det blöta i två omgångar under omrörning. Rör i nötter och chokladchips, om du använder det.
  4. Skeda smeten i muffinsplåten eller andra formar. Lägg till ett extra stänk av socker eller chokladchips på toppen, om så önskas.
  5. Grädda i 5 minuter. Minska temperaturen till 190° C (lämna muffins i ugnen) i 10 minuter, sedan minska till 175° C i ytterligare fem minuter.
  6. Låt svalna och njut.
 Jag fyllde inte formarna fulla. dom är ganska stora och skulle muffinsarna jäsa upp så hade dom blivit väldigt stora (på amerikansk manér)
 Nu blev dom ganska lagom.
 Och det var väldigt lätt att plocka upp dom ur muffinsformen.
 Mjuka och fluffiga på insidan och lite knapriga på toppen. Dom blev inte särskilt söta. Jag tog en aning mindre socker än receptet eftersom det ofta brukar vara väl tilltaget, men dom hade nog inte blivit alltför söta ändå. Nu blev det som en söt limpa och dom kan då användas som matbröd. Har man i mer socker, chokladchips, eller gör en söt glasyr så blir det ju mer sötkakigt. Men nu känns dom riktigt nyttiga, dom är ju i princip fettfria också - bara det jag smorde plåten med. Istället för mandelmjölk (den veganska versionen) så använde jag vanlig lättmjölk.
Enligt receptet skulle smeten räcka till 12 muffins, men jag fyllde ju inte upp formarna så det blev såna där överpösiga muffins som originalreceptet visar. Så det blev en hel del smet över. Det klickade jag ut i vanliga pappersbullformar och gjorde ytterligare 11 muffins i lite mindre format. När jag hade fyllt några av dom formarna kom jag på att dom nog skulle fastna eftersom det inte är något fett i smeten, och visst sitter dom fast lite i pappret men det går att dra loss. Dom här mindre tänkte jag att jag skulle kunna lyxa till med nån glasyr om jag blir riktigt sötsugen. Men som sagt, dom var lagom söta och tillfredsställer ett litet sötsug utan att uppväcka ett stort.

Read Comments

2 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

Nyttig muffins det låter ju toppen?0! Tack för en bra översättning. Detta måste jag pröva

Emilie J sa...

Hej!

Jag heter Emilie och jag läste din blogg och jag tycker verkligen om dina recept! Jag jobbar för en sajt som heter Hittarecept.se och det vore väldigt roligt om du ville lägga till din blogg hos oss!

www.hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från matbloggare. Vi har redan över 3000 aktiva bloggar och om du väljer att lägga till din blogg hos oss kommer du att dra nytta av den trafik vi kommer att skicka till dig.

Lägg till din widget och hamna på matbloggstoppen!

För att lägga till din blogg klickar du på http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Om du har några frågor, maila mig gärna på info@hittarecept.se.

Med vänlig hälsning,
Emilie
Hittarecept.se