22 maj 2014

Dags för halsband

Eftersom jag sällan använder halsband själv så blir det heller inte så ofta att jag gör några. Men på sommaren kan det bli mer att använda halsband då man är mer lättklädd och inte inbyltad i kragar och halsdukar, så här är några.

Jag fick ju ett paket med lite smått och gott förra veckan, bland annat dom där fjärilspärlorna. Men också några metallpärlor/mellandelar, och metalliknade pärlor. 

Och idag gjorde jag ett halsband av de trekantiga tibetsilvermellandelarna.
 Jag hade tanken att jag skulle sätta dom på öglepinnar för att kunna sätta något annat hängande från dom. Men mer än så visste jag inte förrän jag gick ner och rotade bland pärlorna.
Det jag föll för var dom blå agatpärlorna - dom blanka 12mm. Dom är mörkblå med lite ljusare strimmor. Sen funderade jag på hur och på vad jag skulle hänga upp dom. Dom behövde ju ha ett litet mellanrum och då är det enklast med en kedja, så det blev den där mindre ärtlänken (nr 22). Och så kände jag att det behövdes något mer. Det blev då några stora kristalldroppar. Dropparna drar åt turkost men jag tyckte dom funkade bra med dom mer djupblå agaterna. Dropparna satte jag på hattpinnar med en pärlhatt i botten.
Det knepiga är ju att sätta fast allt på kedjan. Förutom att det ska vara exakt lika många länkar emellan så vill jag se till så att allt sitter på samma sida av kedjan också så den inte vrider sig. Jag fick kika väldigt noga med mitt enda fullt fungerande öga men det gick riktigt bra. Kedjan har ett klolås och en förlängningskedja med en liten blå pärla - en brasiliansk aquamarin.
Dom här två halsbanden gjorde jag för några dagar sedan. Det var dom där ovala silverfärgade akrylpärlorna som jag tyckte det var detsamma att göra av med, för det var ändå bara 20 stycken så det blev lagom att göra två halsband av.
I paketet hade också dom läckra glaspärlorna kommit och dom livade ju upp. Silverpärlorna hade tillräckligt stort hål för t.ex. vaxad bomullstråd, men inte glaspärlorna, så det blev att trä på en smyckewire.
Och sen förlängde jag med ett par bitar kedja för att få lagom längd.
Så bra att jag gjorde slut på dom här, nu behöver jag inte ens fundera ut ett pris på dom, hihi. Men ett pris på halsbanden ifall nån skulle vilja köpa ..

1 kommentar:

Eva sa...

SNYGGT Miri

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...