Monikas bröd

Jag har fått ett brödrecept från Monika i garnaffären. Och idag har jag bakat det. Det vill säga jag började igår, för man gör först en surdeg och dan efter gör man hela degen och bakar brödet.

 Det blir en riktigt stor limpa av den här satsen.
Jag gjorde brödet bara efter grundreceptet, för jag glömde bort att man kan tillsätta t.ex. frön, nötter och torkad frukt. Jag ska försöka komma ihåg det till nästa gång - torkade aprikoser känner jag för och linfrön. Men brödet är gott som det är så det är helt okej utan tillsatser.

Jag glömde fråga om jag får återge receptet här, men det är nog okej, det är ju inget märkvärdigt recept, med några hemliga ingredienser.
***
Monikas Bröd:

Surdeg, sättes dagen innan.
            2 dl ljummet vatten
            2 dl rågsikt
            1/2 pkt jäst

Dag 2 :
            surdegen
            3 dl ljummet vatten
            1 tsk salt
            1 msk olja
            4 dl rågsikt
            7 dl vetemjöl

Rör ihop degen, med maskin eller för hand (jag knådade för hand och det gick bra).
Jäs degen i 30 minuter. Forma en långsmal limpa i plåtens längd. Strö lite grovt rågmjöl eller nåt annat mjöl ovanpå.
Jäs brödet i 30 minuter. Skär några skåror (bara för att det blir snyggt). Grädda i 25 minuter i 175 grader. Höj till 225 grader och grädda i ytterligare 15- 20 minuter.

Du kan variera brödet på många sätt. Tillsätt eventuellt en näve rostade solrosfrön. lite russin, finklippta aprikoser, linfrö eller annat.
***
När jag nu ändå hade ugnen igång kom jag på att jag skulle göra zucchinipizza, eftersom jag också råkade ha en zucchini hemma.
Pizzan består av skivad zucchini i stället för en degbotten, så det blir väldigt små pizzor. På dessa skivor smetade jag ut en sås som jag kokade ihop av lite rester - en skvätt tacosås, en skvätt passerade tomater - och lök plus lite kryddor. Ovanpå såsen en tomatskiva och en klick hummus (för lite vegetarisk proteinberikning) och på toppen en hoprörd mix av keso och vanlig riven hushållsost. Sen körde jag pizzorna i ugnen i ett antal minuter (kanske 10) tills det blev lite färg på oströran.
Eftersom det inte är någon deg i pizzorna så passade det ju bra att äta en skiva av det nybakta brödet till. Det blev klart godkänt av mej.

Men efter middan var jag så trött så jag kunde inte hålla mej upprätt ens sittande. Jag blev tvungen gå och lägga mej raklång i sängen, och somnade t.o.m. vilket jag inte brukar göra även om jag är hysteriskt trött, utan jag brukar piggna till efter 15-20 minuter i horisontalläge. Vet inte hur länge jag låg i afton men nu är jag i alla fall piggare.


Jo, det passade ju bra att baka idag då det inte var lika varmt som igår. Igår var det 22 grader i skuggan och den enda promenad jag orkade med var upp till garnaffärn.
Det positiva med gårdagens värme var att jag kunde ha öppet fönstret till Stellas rastgård, så hon kunde komma och gå som hon ville.
Hon kom in en stund på eftermiddan för att svalka av sig genom att lägga sig direkt på golvet. 

Temperaturen ser ut att ska vara hyfsat lagom ett par dagar till, men på fredag hotar yr.no med 26 grader här i Boliden. Jag får göra bort mina ärenden på byn innan dess.

Jag fick förresten ett brev igår, från WWF. det innehöll ett litet kort med nåt snöre på. Jag fattade inte alls vad det var förrän jag läste kortet.

Det är alltså ett armband.




Och på tal om vilda djur så såg jag häromdan en youtubedokumentär om babyelefanten Themba och hans kompis fåret Albert. Tyvärr var ju slutet inte så kul.

Read Comments

2 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

så du bakar bröd! Vad duktig du är. Zucchini är gott!

Miris Skaparlusta sa...

Det är första gången jag knådat ett jäsbröd (har ju gjort oknådat bröd i gjutjärnsgryta förut), så jag håller fortfarande på och lär mej.