27 sep. 2013

Seitan - hemgjort vegetariskt kött

Det här var ju verkligen magiskt! Vem kunde ana att man kan göra "kött" av vanligt vetemjöl!? Eller rent vetegluten ifall man vill göra det lite enklare. Jag har hittat ett ställe där man kan beställa gluten (Bodystore), men jag tänkte jag skulle prova först med den lite mer arbetskrävande varianten.
Detta "kött" som kallas seitan uppfanns i Kina på 1000-talet, läst mer om det på Wikipedia.
För detta behöver man alltså bara vanligt vetemjöl. Man gör en deg av mjöl och vatten och kryddor (jag hade i lite soja). När man knådat ihop degen låter man den ligga en stund och gör under tiden i ordning för att koka "köttet", med den kryddning man vill ha som smaksättning. Det var ett par veckor sedan som jag gjorde det här så jag minns inte vad jag hade för kryddor.
Sen sätter man igång och tvättar ur stärkelsen ur degen. Det handlar alltså om att man ska vaska fram glutenet, alltså proteinet, i mjölet. Man börjar med varmt vatten och sen kallare och kallare, det tar 15-20 minuter. Hur det går till kan man se på den här videon. I videon används också näringsjäst (Bjäst) när degen görs men det behöver man inte.
När man fått fram "köttet" ur degen så kan man forma det - platta till det, göra en stor "stek", eller klippa det i mindre bitar. Jag klippte en del av det i bitar och så sparade jag en bit som jag tänkte göra lite annorlunda med. På bilden ovan är bitarna efter kokning då dom blivit dubbelt så stora motför innan. Jag hade tänkt göra bara en liten "köttbit" men det blev mer än jag trott innan det var klart. Jag hade slarvat vid urtvättningen vilket syns på bilden - det är ljusare partier som ser ut som fett - som jag fick peta bort sen. Det här "köttet" håller sig upp till en vecka i kylskåpet och kan också frysas.
 Biten jag sparade plattade jag till och prövade att steka den utan att koka först. Den fick en fin yta men kändes rå inuti, så efter stekningen slängde jag ner den i kokgrytan också. "Köttet" ska koka i 45 minuter upp till en timme. Den här biten fick en mycket bra konsistens efter kokningen - en väldigt köttig känsla med tuggmotstånd.
 En del av de kokta grytbitarna stekte jag sedan i lite olja tillsammans med lök.
Eftersom "köttet" fortfarande inte hade så mycket smak, så gjorde jag en sås (Café de Paris som jag hittade i skafferiet) och rörde ner "köttet" och löken. Jag är inte så förtjust i den såsen (måste ha legat flera år i skafferiet) men det blev faktiskt en inte alls så tokig gryta av detta, som jag avnjöt med ris och nån grönsak.
Av resterande bitar gjorde jag senare en annan såsgryta. Den platta steken hade ju fått en bra konsistens men jag var inte nöjd med smaken, så den marinerade jag i en blandning av (hemgjord) Sukiyakisås + (hemgjord) "turkisk" yoghurt. Efter marineringen stekte jag den igen och nu blev det riktigt gott.

Det här var första försöket att tillverka vegetariskt kött, men jag ska fortsätta och prova mej fram med olika smaksättningar och tillagningsmetoder. Det borde gå att göra köttfärs av detta också och så tänkte jag prova på att göra korv, kanske med inblandning av paneer. Kanske beställer jag hem rent gluten också, men det var inte så besvärligt ändå att tvätta degen och det blir ju billigare (behövs inget fullkornsmjöl till det här så jag köpte billigaste mjölet) även om ganska mycket av mjölet tvättas bort.
Det här är ju förstås inget för den som är överkänslig för gluten, men annars är det ju verkligen ett alternativ för de dyra köttersättningarna som finns att köpa, som quorn och sojaprodukter. Och med lite god vilja kan säkert en köttätare äta detta i en gryta där inte själva köttsmaken är så viktig, konsistensen kan man i alla fall få till.

1 kommentar:

Iselind sa...

Wow vad häftigt :D jag har aldrig hört talas om detta förut. Jag vill testa! Tack jättesupermycket för detta tips:D

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...